- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na 20 uur ’s avonds en voor 8 uur ’s ochtends hebben klassieke supermarkten geen klanten. Dat betekent: lege parkings. Zijn er manieren om winst te halen uit parkeerplaatsen op momenten dat ze niet gebruikt worden?
“De supermarkt Match Forest stelt zijn parking buiten ter beschikking voor omwonenden tijdens de nacht en het weekend. Zoek niet langer uren naar een parkeerplaats bij het thuiskomen. Een veilige plaats wacht u op in Albert Match. Zeer lage prijzen. Mogelijkheid om van de ondergrondse parking gebruik te maken 24/7.” De advertentie is te vinden op Bepark.eu, een website en bijhorende app die de vraag en aanbod van parkeerplaatsen in ons land beter op elkaar probeert af te stemmen. Het idee is even simpel als efficiënt: er zijn heel wat winkels, supermarkten, bedrijven en hotels die parkeerplaatsen hebben, vaak op gegeerde plaatsen, die ’s avonds of in het weekend niet gebruikt worden. Omgekeerd zijn er veel mensen die net in die periodes op zoek zijn naar een parkeerplaats. Je ziet ze vaak ’s avonds rondjes draaien, met een gezicht op onweer, omdat er nergens een plek te vinden is.
Klanten van BePark zijn onder meer P&V, Randstad, bpost en Match Forest, maar ook Delhaize. “Delhaize kwam met een duidelijk uitgangspunt naar ons”, zegt Luigi Risaci, head of marketing bij BePark. “Een parking is belangrijk voor het succes van een supermarkt, maar tegelijk werd Delhaize tijdens de openingsuren geconfronteerd met krakers die de parking gebruikten. Daar wilden ze een oplossing voor. Bovendien werden hun parkeerterreinen ’s nachts niet gebruikt, terwijl ze een goed alternatief waren voor het parkeren op straat voor mensen uit de buurt. Als je die twee dingen bij elkaar optelt, heb je een perfect combinatie van vraag en aanbod. Dat is wat we bij BePark doen: vraag en aanbod bij elkaar samenbrengen. Retailers hebben daar zelf de middelen niet voor: zij hebben geen geld of personeel om die parking buiten de winkeluren open te houden. Wij bieden hen de technologie om hun parkeerterrein ook op die momenten uit te baten.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?