- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De kwaliteit van huismerken is beter dan die van A-merken. Dat besluit Test-Aankoop na een onderzoek van 1.534 producten. De consumentenorganisatie maakt wel niet duidelijk hoe het die kwaliteit precies meet.
Uit onderzoek van meer dan 1.500 producten door de consumentenorganisatie blijkt dat de gemiddelde kwaliteitsscore van huismerken hoger ligt dan die van A-merken. De kwaliteit van huismerkproducten bedraagt 68/100, die van (inter)nationale merkproducten 62/100. Huismerken zijn bovendien gemiddeld 51% goedkoper. Bij het onderzoek werden 731 levensmiddeln, 427 hygiëneproducten en 376 schoonmaakproducten getest. Test-Aankoop somt enkele voorbeelden op: “De luiers van Carrefour scoorden het hoogst in de laatste tests van de organisatie en zijn bijna drie keer goedkoper (0,14 euro per luier tegen 0,42 euro) dan het op één na beste merk, Pampers. Het product van Colruyt scoorde het hoogst in de mozzarella di buffala test (81/100) terwijl het de helft goedkoper is dan het nationale merk Galbani. Wat de mozzarella van koemelk betreft, krijgt het product van Lidl de beste score (79/100) voor een prijs van 0,79 euro, tegenover 1,19 euro voor het product van Galbani (58/100).” Nog meer voorbeelden: De biologische spaghetti van Delhaize is volgens Test-Aankoop bijna drie keer goedkoper dan die van De Cecco voor dezelfde kwaliteitsscore in de tests van de organisatie. De vaatwastabletten van Aldi hebben dezelfde kwaliteitsscore als de Frosch-tabletten, maar zijn meer dan drie keer goedkoper (0,07 euro per dosis tegenover 0,32 euro per dosis). Test-Aankoop gaat in zijn persbericht niet in op een belangrijke vraag: hoe bepaalt ze de kwaliteit van een product en welke maatstaven hanteert ze daarbij? Toch is de conclusie volgens haar duidelijk: "De prijs is uiteraard een centraal element in de aankoopbeslissing van huishoudens, vooral in tijden van crisis zoals nu. Maar dit betekent niet dat ze willen inleveren op kwaliteit. Uit ons onderzoek van de afgelopen vijf jaar blijkt dat het mogelijk is om in de supermarkt geld te besparen zonder aan kwaliteit in te boeten", zegt woordvoerster Julie Frère.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?