Er komen toch opnieuw kortingen en promoties in de supermarkten. Minister van Consumenten Nathalie Muylle (CD&V) werkt aan een regeling om het verbod op te heffen. Tijdens het weekend was er op sociale media ophef ontstaan over de sterk gestegen prijzen van sommige producten.

Het verbod op kortingen en promoties kwam er om het hamsteren tegen te gaan. Volgens minister Muylle is het hamsteren gestopt, waardoor de maatregel kan herbekeken worden, meldt Het Laatste Nieuws. Niet toevallig kwam de beslissing nadat er op sociale media een boodschap circuleerde van iemand die verschillende kastickets van supermarkt Colruyt naast elkaar legde. Daarop was te zien dat verschillende producten sinds de start van de corona-crisis fors duurder geworden waren. Met als grootste uitschieter een zak chips die 29% duurder geworden was. Minister Muylle: “Ik stel zelf ook vast dat dat de winkelkar duurder wordt als ik naar de supermarkt ga, precies omdat er geen promoties meer mogelijk zijn. Dat is niet de bedoeling van zo’n maatregel. Zeker omdat er nu veel meer gezinnen zijn waar er bespaard moet worden omdat een of twee mensen in tijdelijke werkloosheid zijn terechtgekomen. Daarom zorgen we ervoor dat er opnieuw promoties komen. Dat komt zeker deze week in orde.”

Het kabinet van minister Muylle preciseerde in de loop van de dag haar maatregel, gezien er verschillende interpretaties de kop opstaken. "De promoties die terug mogen in de supermarkt zijn degenen die al lang liepen of gepland waren", aldus woordvoerder Didier Deweerdt. "Denk aan onder meer de promoties als bijvoorbeeld '3+1' gratis of die waarop de promoties op de verpakking aangegeven staan." Nieuwe promoties opzetten mag dus niet. Natuurlijk beseft het kabinet dat in veel gevallen de promoties van retailers en leveranciers al weken of maanden op voorhand gemaakt werden. Het wordt daardoor zaak de evolutie van de situatie te bekijken, in de hoop dat de omstandigheden zich normaliseren en de softe lockdown verleden tijd is.

Vraag is of de supermarkten wel staan te springen om opnieuw kortingen en promoties in te voeren. De maatregel kwam er om hamsteren tegen te gaan, maar was ook meer dan welgekomen om het personeel te ontlasten. Doordat zij zich niet meer met kortingen en promoties hoefden bezig te houden, konden ze zich concentreren op andere taken, zoals het regelmatig aanvullen van de rekken en zorgen dat alle veiligheidsmaatregelen nageleefd werden. Het is daarom de vraag of er effectief veel promoties zullen te vinden zijn in de winkels. Roel Dekelver (Delhaize): Promoties en kortingen zetten extra druk op de logistieke organisatie en maken het moeilijker om de rekken tijdig aan te vullen.” Bij Colruyt zien ze het wel zitten, zegt woordvoerder Hanne Poppe: “Wij zijn zelfs vragende partij om opnieuw promoties en kortingen in te voeren, in het belang van de consument.” Voor die consument zou het herinvoeren van promoties en kortingen wel een groot verschil maken. Uit gegevens van Daltix blijkt dat supermarkten gemiddeld vier procent duurder geworden zijn, maar afhankelijk van supermarkt en het koopgedrag van de klant kan dat veel hoger oplopen.