- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tom & Co wil zich in de toekomst onderscheiden van de concurrentie door een omnichannel aanpak te hanteren. De dierenwinkelketen is volop bezig met een webshop, zegt CEO Lionel Desclée in Trends- Tendances.
Naar aanloop van de fusie met Ahold, verkocht Delhaize een goed jaar geleden haar dierenspeciaalzaak Tom & Co aan PetSerCo, een investeringsgroep onder leiding van Lionel Desclée. Desclée was tot dan Senior Vice president bij Delhaize België en verantwoordelijk voor de zelfstandige winkels en de vastgoedactiviteiten. Hij was de eindverantwoordelijke van Tom&Co in de directie van Delhaize en maakte in het verleden zelf deel uit van het operationele management van Tom&Co.
Met de overname werd hij vorig jaar CEO van Tom & Co, en als topman wil hij de dierenwinkelketen nu betere wapenen tegen de concurrentie van online retailers. In een interview met Trends/Tendances zegt Desclée dat deze “pure players” de grootste concurrenten zijn van zijn keten.
Om sterker te staan tegen de online spelers, gaat Tom & Co ook zelf een webshop lanceren. “Wij zijn aan een omnichannel aanbod aan het werken. Het idee is om klanten de mogelijkheid te geven om online te kopen en hun bestellingen aan huis of in de winkel te leveren, maar ook om in de winkel te kopen en aan huis te laten leveren, enzovoort. Alle mogelijkheden zijn open. We zouden op die manier ook ons aantal referenties aanzienlijk kunnen uitbreiden”, zegt Desclée in het magazine.
De topman van Tom & Co benadrukt tegelijkertijd dat het fysieke verkooppunt onmisbaar blijft, vooral door de expertise die er aangeboden wordt. Desclée wil daarom ook verder inzetten op advies en diensten in de Tom & Co-winkels. Vandaag is het al in sommige vestigingen mogelijk om je huisdier te laten trimmen, te verzekeren of om depersonaliseerde halsbandjes te laten maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?