Top 250 van de retail wereldwijd: Walmart blijft n°1, Amazon is sterkste stijger en Carrefour daalt
De 250 grootste retailers ter wereld haalden samen een omzet van maar liefst 4.400 miljard dollar. 30% van die omzet is te danken aan de Top 10 retailers. Walmart behoudt nog steeds zijn leidersplaats, Amazon nadert met rasse schreden, en Carrefour, ooit de n°2, zakt weg in de Top 10.
Elk jaar maakt Deloitte de 250 grootste retailers wereldwijd bekend in zijn rapport Global Powers of Retailing. Voor zijn recentste verslag baseert het bedrijf zich op publieke gegevens van boekjaar 2016 (dat werd afgesloten in juni 2017) en analyseert het de prestaties van verschillende retailers volgens geografische ligging en de sector waartoe ze behoren.
Carrefour verliest 7 plaatsen in 15 jaar
Op 10 jaar tijd is de jaarlijkse groei van retailers die deel uitmaakten van de top 250 wereldwijd met de helft gedaald: in 2006 bedroeg het percentage nog 9,1%, in tegenstelling tot 4,8% in 2016. Naast die terugval, merkt Deloitte ook op dat de Top 10 van de grootste retailers ter wereld de afgelopen 15 jaar serieuze wijzigingen heeft ondergaan.
Zo blijft Walmart na bijna 20 jaar nog steeds de onverslaanbare n°1, en zijn er slechts 3 retailers die de top 10 tussen 2001 en 2016 hebben aangevuld. Het gaat daarbij om Kroger, Carrefour en Home Depot. Kroger steeg sinds 2001 maar liefst 2 plaatsen, in tegenstelling tot Home Depot en Carrefour die er elk respectievelijk 3 en 7 verloren. De sterkste stijger is dan weer Amazon, dat van plaats 157 in 2001 naar plaats 6 in 2016 doorstoot.
Europa buigt onder Aziatische druk
Op de Europese markt doet Deloitte een verontrustende vaststelling: door de Brexit, de Europese economieën die in moeilijkheid verkeren, en de zwakke prestaties van enkele grote Europese retailers in de voedingssector, zakte Europa de afgelopen 10 jaar meer dan 5% (van 39,4% naar 33,8%) in de Top 250 van belangrijkste retailinkomens wereldwijd. Dat verlies komt dan weer China, Japan en andere Azië-Pacific landen ten goede (+ 5%).
Top 10
Laat ons eens iets gedetailleerder de Top 10 van grootste retailers in boekjaar 2016 bekijken. De Top 5 blijft ongewijzigd: Walmart blijft de marktleider (met 485,873 miljard dollar), gevolgd door Costco (118,719 miljard dollar), Kroger (115,337 miljard dollar), Schwarz Group (99,256 miljard dollar) en Walgreens (97,058 miljard dollar). Hoewel Schwarz Group dus zijn vierde plaats behoudt, zal het in de komende jaren mogelijk enkele plaatsen dalen door de komst van Lidl op de Amerikaanse markt het afgelopen jaar.
Amazon stijgt 4 plaatsen en komt zo op de 6de plaats terecht. Als het bedrijf zo verder blijft groeien, zou de e-commerce gigant volgend jaar wel eens in de top 3 van grootste retailers voor het boekjaar 2017 kunnen belanden.
Home Depot moet een plaats afstaan en wordt zo 7de op de lijst, gevolgd door Aldi op plaats 8. Carrefour, dat 2 plaatsen verliest, en CSV Health Corporation, dat er twee wint, sluiten de lijst af. Samen generen deze 10 retailers ruim 30,7% van het totale omzetcijfer dat alle 250 retailers volgens dit rapport samen verdienen .
Nog enkele opvallende gezichten in de lijst: Ahold Delhaize siert de 14de plaats, goed voor een omzet van 68,95 miljard dollar, Metro volgt op nummer 16 (64,863 miljard dollar) en Colruyt Group eindigt wat lager op de 119de plaats (8,027 miljard dollar).
FMCG
Volgens Deloitte doet de FMCG-sector het het beste in de lijst, met maar liefst 135 bedrijven die samen goed zijn voor 66,4% van de totale jaaromzet van alle 250 retailers. Op de voet volgen de informaticasector (17% - Apple maakt daar geen deel van uit, n.v.d.r.) en de kleding- en accessoiresector (9,8%).