- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Schoenen Torfs gaat vanaf dit najaar geen bont meer gebruiken in zijn collecties. Dat maakten Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, en Ann De Greef, directeur van GAIA, bekend. “Het doden van wilde dieren zoals nertsen enkel voor hun vacht is niet meer van deze tijd: niet voor de consument en ook niet meer voor de modewereld.”
Als lid van de internationale coalitie ‘Fur Free Alliance’, onderhandelt dierenrechtenorganisatie GAIA met grote kledingmerken om niet langer dierenbont te verkopen en zo het Fur Free Retailer (Handelaars zonder bont) programma te ondertekenen. En dat blijkt een succes te zijn, want na onder meer JBC en Bershka stopt nu ook Torfs met het gebruik van bont vanaf zijn wintercollectie 2018 dit najaar.
Ann De Greef, directeur bij GAIA, reageert erg positief op de keuze van Torfs. “Onze lijst ‘Handelaars zonder bont’ wordt steeds langer, aldus De Greef. “Het ethische engagement van Torfs zorgt ervoor dat duizenden dieren gespaard worden van een wrede dood enkel en alleen voor hun pels.”
“Toen ik meer dan 30 jaar geleden in de schoenenretail begon te werken, waren laarsjes met konijnenbont heel populair. Dat lijkt vandaag ondenkbaar te zijn. Dat stemt mij hoopvol over de evolutie van ons collectief geweten”, vertelt Wouter Torfs, CEO van schoenen Torfs.
Dat bont niet meer van deze tijd lijkt te zijn, blijkt volgens GAIA uit het feit dat steeds meer winkels bewust kiezen om zich aan te sluiten bij het programma 'Handelaars zonder bont'. “De toetreding van Torfs maakt opnieuw duidelijk dat het perfect mogelijk is om mode en ethiek te combineren”, aldus De Greef. “Bont teert op het leed van pelsdieren en is dus nooit diervriendelijk. Het doden van wilde dieren zoals nertsen enkel voor hun vacht is niet meer van deze tijd: niet voor de consument en ook niet meer voor de modewereld.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?