Metro
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Metro
De Duitse groothandel Metro AG heeft voor zijn boekjaar 2021-2022 een "record" omzetgroei gemeld. De recente cyberaanval op het bedrijf kan het echter tientallen miljoenen euro's kosten.
Metro AG meldt een "recordomzetgroei" in zijn boekjaar 2021-2022: 29,754 miljard euro tegen 24,765 miljard een jaar eerder, een stijging van meer dan 20% (in lokale valuta). De aangepaste EBITDA bedroeg 1,389 miljard euro tegen 1,171 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar, een stijging van 219 miljoen euro (+18,7%). De Duitse groep feliciteerde zichzelf ook met het succes van zijn multi-channel bedrijfsmodel, waarvan de drie kanalen een sterke groei kenden ondanks een als "uitdagend" omschreven klimaat: de in-store activiteiten stegen met 13,3% tot 23,3 miljard euro, de omzet van de bezorging steeg met 53,4% tot 6,4 miljard euro en de omzet van Metro Markets, zijn business-to-business activiteit, steeg met meer dan 100% tot 69 miljoen euro.
Het bedrijf schrijft deze goede resultaten vooral toe aan de "consequente" uitvoering van zijn sCore-groeistrategie, ondersteund door de stijgende inflatie en het sterke momentum bij strategische klanten. Onder de negatieve effecten die het boekjaar 2021-2022 hebben beïnvloed, wijst het bedrijf op de stijging van de kosten in verband met de inflatie, de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande waardevermindering, alsmede de gevolgen voor de Russische munt. Metro AG wijst er ook op dat er drie strategische overnames zijn gedaan (AGM, Eijsink en Günther-Gruppe), terwijl de verkoop van haar activiteiten in België met Bronze Properties is afgerond.
Metro AG verwacht voor volgend jaar een omzetgroei van 5-10%. Aan de andere kant verwacht het bedrijf een daling van de aangepaste EBITDA met 75 tot 225 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van inflatiegerelateerde kostenstijgingen, maar ook door de impact van de cyberaanval van afgelopen oktober.
Sindsdien worstelt de Duitse retailer met de zeer reële gevolgen van deze virtuele aanval, die werd toegeschreven aan de criminele organisatie Black Basta. De winkelketen kampte enkele weken met IT-problemen die de kassasystemen, de etikettering en de leveringslogistiek verstoorden. Volgens Het Financieele Dagblad kost de cyberaanval Metro naar verwachting 40 tot 70 miljoen euro. De krant voegt eraan toe dat ook persoonlijke gegevens van werknemers door de hackers werden gestolen en op het dark web werden aangeboden. Metro heeft niet gezegd of er gegevens zijn gelekt en of er losgeld is geëist. Het bedrijf heeft meer dan 95.000 werknemers in 30 landen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?