- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Unilever is van plan om een overnamebod te doen op de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het bedrijf zou daar een bedrag van 2,5 miljard euro voor neertellen.
Reckitt Benckiser (RB) is vooral bekend als producent van personal care-merken zoals Clearasil, Durex en Strepsils en de onderhoudsproducten van Cillit Bang, Harpic en Dettol.
Het Britse FMCG-bedrijf heeft echter ook een levensmiddelentak, die voornamelijk bestaat uit mosterd- en ketchupmerk French's en Frank's RedHot Sauce. Deze divisie was vorig jaar nog goed voor een omzet van zo’n 450 miljoen euro, maar staat in voor amper 4% van de totale groepsomzet. Omdat voeding niet de core business is van RB, wordt nu een verkoop van deze bedrijfstak overwogen.
Volgens The Sunday Times, is Unilever geïnteresseerd om de foodtak van RB over te nemen. De Britse krant maakt gewag van een overnamebedrag van ruim 2,5 miljard euro. Maar er zijn nog kapers op de kust: Unilever zou bij de overname namelijk concurrentie krijgen van onder meer het Amerikaanse Hormel Foods.
De overname zou passen in de plannen van Unilever om de winstgevendheid op te krikken. Sinds het bedrijf enkele maanden geleden een overnamebod van Kraft Heinz afsloeg, staat de directie onder druk van aandeelhouders die meer rendement op korte termijn willen zien. Om hen tevreden te houden, stootte Unilever onlangs nog haar margarinetak af, gaat het meer kosten besparen en worden ook een hoger dividend uitgekeerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?