Unilever zet zijn merk De Vegetarische Slager te koop. De beslissing kadert in de nieuwe strategie van de multinational om zich in de toekomst enkel te focussen op zijn sterke merken en zo het bedrijf terug op het rechte pad te brengen.

Unilever blijft haar portfolio van kleine merken verkleinen. Eerder deze maand waren de Nederlandse merken Unox en Conimex aan de beurt. Vandaag heeft Unilever laten weten dat het zijn merk De Vegetarische Slager, dat het in 2018 overnam, van de hand wil doen. Een opmerkelijke keuze aangezien Unilever zich vorig jaar nog als doel had gesteld om in 2025 1,5 miljard euro te halen uit de verkoop van plantaardige producten. Het bedrijf had dit doel gesteld om zijn koolstofuitstoot te verminderen. Volgens Sky News werkt de multinational samen met investeringsbank Piper Sandler om het vegetarische merk te verkopen. 

CEO Hein Schumacher liet eerder al weten dat hij het merkenportfolio van het bedrijf wil vereenvoudigen en zich in de toekomst enkel nog wil concentreren op de 30 sterkste merken, die goed zijn voor meer dan 70% van de omzet van het bedrijf. Een voorbeeld daarvan is een poging om zijn gehele ijsportfolio te verkopen, inclusief de merken Magnum en Ben & Jerry's. Het lijkt er echter op dat dit project niet langer op de agenda staat, vanwege de moeilijkheid om een koper te vinden. In de tussentijd zou deze divisie worden afgesplitst in een aparte entiteit.