- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Unilever kende in het eerste kwartaal een omzetgroei van 7,3%, wat hoger is dan verwacht. Het bedrijf rekende stevige prijsverhogingen door en zal ook in de komende maanden de stijgende kosten blijven doorrekenen, laat het weten.
De volumes van Unilever daalden met 1%, de omzet steeg met 7,3%. De stijging komt op conto van de prijsverhogingen die de multinational doorrekende. Vorig jaar steeg de omzet in dezelfde periode met 5,7%. Unilever verhoogde de prijzen wereldwijd met gemiddeld 8,3%, in Europa bleven de prijsstijgingen beperkt tot 5,4%. Vooral de huishoudproducten stegen fors in prijs, met wel 12,5%, met een volumedaling van 2,9%.als gevolg. In de categorie schoonheid en verzorging gingen de prijzen met 7,4% omhoog, de prijzen voor voeding en ijs gingen met 7,1% de hoogte in. De verkoopprijzen werden verder verhoogd om zo de sterk gestegen grondstofkosten door de oorlog in Oekraïne het hoofd te bieden.
Unilever denkt dat de kosten voor grondstoffen en materialen in de tweede helft van dit jaar hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd. In de eerste jaarhelft van het jaar zullen de kosten met 2,1 miljard euro stijgen, in de tweede jaarhelft met 2,7 miljard. Die kosten wil Unilever blijven doorrekenen, ook al betekent het dat de volumes dalen. Begin dit jaar voorspelde het bedrijf nog een bedrag van 1,5 miljard euro aan hogere kosten. Unilever waarschuwt dat de hogere kosten de winstgevendheid onder druk zullen zetten. “We blijven sterk investeren in onze topmerken, waardoor onze 13 merken van meer dan één miljard euro in het kwartaal met 8,8% groeiden. De e-commerce-omzet vertegenwoordigt nu 14% van de omzet, na opnieuw een kwartaal van sterke dubbelcijferige groei”, benadrukt CEO Alan Jope.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?