- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De logistieke groep Kuehne+Nagel heeft gisteren aangekondigd dat het eind volgend jaar zijn fabriek in Nijvel wil sluiten. Slecht nieuws voor de 549 medewerkers, die hun job dreigen te verliezen. De vakbonden zijn woedend: “We zijn in oorlog”.
Het gaat er gespannen aan toe bij de fabriek van Logistics Nijvel. Gisteren maakte de groep bekend dat de vestiging tegen het najaar van 2022 zijn deuren zal moeten sluiten, omdat de fabriek niet zou beantwoorden aan de uitdagingen van de distributie van droge en verse producten. Daardoor dreigt er collectief ontslag voor de 549 personeelsleden. Dat is niet naar de zin van de vakbonden, die fel reageerdeb op het nieuws: "We zijn in oorlog met Kuehne+Nagel", vertelt Pacal Strube van vakbond SETCa/BBTK aan VRT Nieuws. "We willen hun pijn doen in hun portemonnee en gaan een gemeenschappelijk front organiseren om de andere depots in België te sluiten." De situatie ter plaatse is vrij gespannen. De fabriek ligt grotendeels stil en alle in- en uitgangen zijn geblokkeerd, waardoor er geen goederen meer in of uit het magazijn kunnen. Bovendien is gisteren zelfs een van de lijfwachten die de directie vergezelde gewond geraakt en afgevoerd naar het ziekenhuis. De vakbonden zijn niet te spreken over de “sabotage” door de directie, die alle activiteiten van het bedrijf naar Vlaanderen heeft overgebracht en de getroffen werknemers niet de kans geeft om in andere vestigingen aan de slag te gaan.
De problemen bij Logistics Nijvel zijn niet nieuw. Sinds de overname door de groep Kuehne+Nagel in 2005 is de situatie erg benard. De fabriek heeft af te rekenen met forse verliezen en het bedrijf is duidelijk niet in staat om het hoofd boven water te houden. Carrefour, de grootste klant van de groep, laat weten dat er voorlopig nog geen gevolgen zijn voor zijn klanten: “Voor ons maakt dit de zaken natuurlijk complexer, maar we slagen erin andere bevoorradingsoplossingen te vinden, waardoor er nog geen gevolgen voor de klanten zijn”, vertelt Siryn Stambouli, woordvoerder van de retailer. Wat de supermarktketen op lange termijn gaat doen, heeft het nog niet beslist.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?