Vandemoortele
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vandemoortele
De Belgische voedingsgroep Vandemoortele aast op haar Italianse sectorgenoot Forno d’Asolo-Bindi, actief in de sector van bakkerij- en banketproducten. Het prijskaartje kan oplopen tot bijna 1 miljard euro.
Zakenkrant De Tijd vernam uit verschillende bronnen dat Vandemoortele een oogje heeft op Forno d’Asolo-Bindi. Het Italiaanse bedrijf werd te koop gezet door de hoofdaandeelhouder, de Britse investeringsholding BC Partners. Forno d’Asolo-Bindi maakt diepgevroren bakkerijproducten, van zoet gebak en croissants over brood en focaccia’s tot patisserie, voor hotels, bars en restaurants. Vandemoortele is zelf al een belangrijke Europese speler in diepgevroren bakkerijproducten zoals brood, croissants, chocoladekoeken, donuts en focaccia’s. Het levert die aan supermarkten, tankstations en horecazaken, waar ze afgebakken worden. Met een eventuele overname zou een prijskaartje tot bijna 1 miljard euro (inclusief schulden) gemoeid zijn. Vandemoortele wil niet op de berichtgeving ingaan. “We kijken constant naar opportuniteiten op de markt en er zijn hier en daar contacten daarover. Maar er is geen formeel proces bezig”, klinkt het in De Tijd. Vandemoortele doet het vandaag financieel goed: vorig jaar boekte het een omzetstijging van 30% en een winstverdubbeling tot 71 miljoen euro. Er zou onder meer gekeken worden naar een externe financiële partner om de forse overname te bekostingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?