- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Uit recent onderzoek van Takeaway.com en iVox blijkt dat veganistische maaltijden steeds populairder worden bij Belgen. Dierenwelzijn, het klimaat en gezondheid zijn de belangrijkste factoren om over te stappen op een plantaardig voedingspatroon.
Steeds meer Belgen willen de stap naar vegan maken, zo blijkt uit recent onderzoek van Takeaway.com. “Zo’n één op de vier Belgen (26%) overweegt om vaker vegan te bestellen dan vijf jaar geleden. Vorig jaar zag Takeaway.com het aantal bestellingen van vegan maaltijden meer dan verdubbelen", verklaart Thomas van den Hof van Takeaway.com. "Daarnaast is het aantal vegan maaltijden dat wordt aangeboden door restaurants ook met 28% toegenomen.” Dierenwelzijn blijkt de belangrijkste reden om te kiezen voor een vegan dieet, al zijn ook het klimaat en het gezondheidsaspect belangrijke factoren.
Hoewel veel mensen beseffen dat de voedselproductie een belangrijke impact heeft op het klimaat, is de overstap naar een vegan dieet voor velen nog een uitdaging. Om die stap voor consumenten te vergemakkelijken ontstaan er tal van initiatieven zoals Veganuary of Donderdag Veggiedag, een initiatief van vzw EVA waarbij mensen aangemoedigd worden om een keer per week vegetarisch te eten. "Veganuary inspireert elk jaar mensen wereldwijd om plantaardige maaltijden uit te proberen en zo bij te dragen aan een betere wereld", verklaart Thomas van den Hof. "We zien ook dat steeds meer Belgen op zoek zijn naar vegan maaltijden. We nemen dan ook graag deel aan Veganuary en hopen zo een steentje bij te dragen om plantaardig eten aantrekkelijker en toegankelijker te maken.” Concreet wil Takeaway.com klanten inspireren door hen vegan tips & tricks van experts te bieden en tips voor vegan maaltijden en restaurants te delen, maar ook door speciale kortingen en samenwerkingen met restaurants te introduceren. Op die manier wordt de stap naar een vegan voedingspatroon kleiner.
De trend naar meer veggie en vegan eten bestaat al langer, maar versnelt jaar na jaar. Steeds meer bedrijven surfen mee op de golf. En het ziet ernaar uit dat de crisis en het toegenomen belang van de gezondheid deze trend in de toekomst verder een boost zal geven, waardoor plantaardige voeding steeds meer verankerd zal raken in de consumptiegewoontes van de Belgen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?