- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Veganistische alternatieven voor kaas hebben een gelijkaardige geur, structuur en smaak, maar valt het ook echt te vergelijken met kaas? De meningen zijn verdeeld. Toch blijkt veganistische "kaas" booming business te zijn.
Wettelijk gezien is het niet correct om een product kaas te noemen als het niet gemaakt is op basis van dierlijke melk. Merken zijn dan ook erg creatief in het bedenken van nieuwe namen, denk bijvoorbeeld aan ‘This is Not Cheese Fondue’ van Willicroft, ‘Original Flavour Slices’ van Violife of ‘Le Coeur Fleuri’ (camembert) van Nature & Moi. Een ding is zeker: fan of niet, veganistische “kaas” is aan een flinke opmars bezig. Na Nederland lijkt de interesse ook in ons land flink toe te nemen. Dat bleek eerder uit de oproep van Those Vegan Cowboys, het bedrijf van Niko Koffeman en Jaap Korteweg, de oprichters van De Vegetarische Slager - een producent van vleesvervangers dat enkele jaren geleden aan Unilever werd verkocht in de hoop het bedrijf te laten uitgroeien tot de grootste producent van plantaardige vleesvervangers. De twee mannen willen plantaardige kaas en melk maken: niet op basis van haver of soja – zoals wel meerdere merken doen – maar op basis van gras, zoals dat het geval is bij koemelk. Er is echter één probleem: voor het maken van kaas zijn er schimmels nodig die normaal in koemelk zitten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?