- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De verhoogde accijnzen op alcohol brengen helemaal niet zoveel op als de regering had ingeschat. Doordat de Belg steeds meer drank in het buitenland aankoopt, zou de accijnsverhoging de staat zelfs geld kosten.
Net als de verhoogde accijnzen op tabak, heeft ook de accijnsverhoging op alcohol niet het verhoopte effect. De federale regering mikte op 212 miljoen euro aan extra belastingsinkomsten over heel 2016 dankzij de verhoging van de accijnzen, maar die doelstelling wordt verre van gehaald.
Volgens L’Echo heeft de accijnsverhoging amper 51 miljoen euro extra opgebracht gedurende het afgelopen jaar. Erger nog: de hogere accijnzen zorgen voor een verlies van 22 miljoen euro, schrijft de Franstalige zakenkrant.
“Doordat het aantal aankopen van alcohol door Belgen in het buitenland toeneemt, heeft België 73 miljoen euro aan BTW-inkomsten aan mislopen. Als we de impact van het BTW-verlies meetellen is de globale balans negatief: een verlies van 22 miljoen euro,” klinkt het.
Terwijl de grensaankopen stegen, gingen de volumes het afgelopen jaar met 7% achteruit. De groep Colruyt zag zijn verkoop van sterkedranken zelfs met 40% dalen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?