iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Kledingketen H&M rapporteerde een stagnerende omzet in het afgelopen derde kwartaal. Niet zo'n fraai score vergeleken met de recente resultaten van een aantal van haar rivalen zoals Inditex en Primark.
De netto-omzet van H&M steeg in het derde kwartaal (juni tot en met augustus) met 6% tot 60,9 miljard Zweedse kronen (5,1 miljard euro) in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. In lokale valuta was de netto-omzet echter gelijk aan die in dezelfde periode vorig jaar. In haar persbericht wijst het bedrijf, dat liever spreekt van een "stabiele" omzet, erop dat “als Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne niet meegerekend zouden worden, de stijging 8% zou bedragen in Zweedse kronen". Bovendien benadrukt het bedrijf dat “de inspanningen om de bedrijfsdoelstelling van 10% operationele marge in 2024 te behalen de goede kant opgaan. Winstgevendheid en voorraadniveaus waren prioriteiten tijdens het afgelopen kwartaal". H&M publiceert haar rapport over de eerste negen maanden van het boekjaar op 27 september.
Feit blijft dat de verkoopcijfers van H&M deze zomer over het algemeen teleurstellend waren. Als bewijs hiervan daalde de aandelenkoers van H&M na de bekendmaking van deze resultaten met meer dan 4% op de beurs van Stockholm. Een opvallende daling als je weet dat de aandelenkoers met bijna 50% steeg sinds het begin van het jaar. Het moet gezegd worden dat de zware concurrentie die momenteel woedt in de kledingsector het er niet makkelijker op maakt voor de Zweedse retailer. Met haar positionering in het middensegment concurreert H&M zowel met branchegigant Inditex, die zich richt op consumenten die houden van meer premium kleding, als met fast-fashionspelers als Primark, die zich vooral richten op lage prijzen. Inditex rapporteerde woensdag nog hogere verkopen en een recordwinst, terwijl AB Foods, het moederbedrijf van Primark, dinsdag de vooruitzichten opnieuw naar boven bijstelde.
Daarnaast heeft de mode-industrie ook te maken met toenemende druk vanuit de maatschappij en de overheid die ijveren voor meer duurzaamheid in de sector. Om aan deze nieuwe eisen tegemoet te komen, heeft H&M beslist dat haar flagshipstore in Londen vanaf volgende maand tweedehandskleding gaat aanbieden. Het wordt de tweede winkel van de keten die tweedehandsartikelen gaat verkopen, na die in Barcelona. De Zweedse retailer verkoopt al tweedehandskleding online in verschillende landen, waaronder België via het Sellpy platform. Tot slot biedt H&M, als onderdeel van haar streven naar duurzaamheid, haar klanten ook de mogelijkheid om bepaalde artikelen (kleding, schoenen, tassen, accessoires, etc.) te huren voor een periode van 7 dagen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?