- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In 2013 werd in ons land 26% minder sterke drank verkocht. Ook het verkochte volume wijn ging met 1,7% achteruit. Enkel Champagne, cava en mousserende wijn groeiden het voorbije jaar. Dat meldt Vinum & Spiritus Association Belgium, die de Belgische wijn- en sterke drankensector overkoepelt.
Volgens de sectororganisatie is de negatieve evolutie te wijten aan de verhoging van de accijnzen (van in totaal 21%) op wijnen, mousserende wijnen, tussenproducten (zoals sherry en porto) en sterke dranken in 2013.
Vinum & Spiritus Association Belgium noemt de daling “zorgwekkend” omdat het grootste deel van de Belgische sterke dranken in ons land wordt geconsumeerd.
De neerwaartse trend van 2013 wordt volgens de organisatie ook verder gezet in 2014. Sterke dranken en tussenproducten zouden verder met respectievelijk 3,13% en 21% verder gedaald zijn. Een lichtpunt is wel het volume van de verkochte wijn, dat ten opzichte van juli 2013 wel met 1,34% groeide.
Als we naar de meest recente Nielsen-cijfers kijken zien we echter een iets positievere tendens. Het segment “spirits” daalt 2,7% in volume, maar stijgt wel 6,5% in waarde (MAT-05/06/2014). Aperitieven groeien dan weer in zowel volume (+ 2,9%) als in waarde (+7,6%), net als wijn dat met 5,2% steeg in waarde en met 0,5% in volume.
De Belgische federatie van wijn en gedistilleerd laat weten aan een “strategische agenda” te werken, en plant initiatieven om de productie, distributie en promotie van wijnen en sterke dranken in België te ondersteunen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?