- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De verkoop van jeans is voor de eerste keer in tien jaar achteruitgegaan in Europa. Volgens een recente studie van de textielvereniging CEDITH (Cercle Euro-Méditerranéen des Dirigeants du Textile et de l'Habillement) is de verkoop in 2012 7,3% achteruitgegaan in volume en 2,6% in waarde.
Sinds 2001 kende de jeans een constante groei. Betekent dit dan het einde van dit iconische kledingstuk? Dat lijkt wat overdreven. Volgens Patrice Chesi (hoofd Denim Autorithy) is de daling in verkoop mogelijk het gevolg van een gebrek aan innovatie in jeans. "De markt is verzadigd met basisproducten. We moeten terugkeren naar authentieke jeans in vintage stijl en zo een kleine droom verkopen. De merken zijn de consument vergeten”, zegt ze in Les Echos.
Dat is echter niet de enige reden, aangezien fabrikanten ook te maken hebben met hogere grondstofprijzen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?