iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Procter & Gamble (P&G) heeft zijn verkoopvolumes zeven kwartalen op rij zien dalen. De omzet steeg daarentegen wel met 4% tot 21,4 miljard dollar. Al is dat vooral te wijten aan prijsstijgingen.
P&G, bekend van onder meer Pampers, Dash, Always en Gillette, behaalde in het vierde kwartaal van 2023 een wereldwijde omzet van 21,4 miljard dollar. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, maar de stijging is uitsluitend te danken aan hogere prijzen, aangezien het verkoopvolume in dezelfde periode met 1% daalde. P&G gelooft dat consumenten merkproducten links laten liggen vanwege de hogere prijzen. Het effect is vooral merkbaar in China, waar de economie niet de verwachte groei behaald. P&G wijst er ook op dat haar twee belangrijkste markten, China en de Verenigde Staten, te lijden hebben onder een daling van het geboortecijfer, wat zijn weerslag heeft op de verkoop van luiers.
En dat is niet alles: P&G heeft ook de waarde van het merk Gillette verlaagd. Dit leidde tot eenmalige afwaarderingen van 1,3 miljard dollar in het laatste kwartaal. Mede hierdoor daalde de nettowinst van P&G in het vierde kwartaal tot 3,47 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar was het resultaat 3,93 miljard dollar. P&G stelt ook haar prognoses voor het hele jaar bij: de winststijging van 6 à 9%per aandeel waar het concern eerder op rekende, wordt vervangen door een winst die in lijn met vorig jaar, of zelfs 1% lager. Ondanks de tegenvallende resultaten veerde het aandeel van P&G bij de opening van Wall Street met meer dan 4% op.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?