- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Om het Verscongres op 28 februari 2019 voor te bereiden, vindt u hier alvast enkele gegevens, helemaal vers geleverd door de VLAM. De feesten zijn achter de rug en dat betekent tijd voor goede voornemens. Sporten, gezond eten, meer groente en fruit op het menu… Mooi, maar houden we ons wel aan onze beloften? Het antwoord blijkt genuanceerd, vernemen we bij VLAM.
Eten wij nu echt wel meer groenten en fruit? Het tegendeel blijkt waar. In de eerste helft van vorig jaar kochten we pro capita 2 procent minder verse groenten volgens GfK. Binnen de top 10 scoorden enkel paprika (+5%) en prei (+4%) beter dan het jaar voordien. Eens te meer prijkt op nummer 1 tomaat gevolgd door wortel. Dat succes is te danken aan het gevarieerde aanbod, in alle maten, vormen en kleuren en aan de veelzijdigheid. Tomaat past net zo goed bij een slaatje als op de boterham, bij pasta of een ovenschotel. Kerstomaatjes vormen een prima tussendoortje en ogen ook mooi bij het aperitief. Tomaat is bijgevolg een evidente keuze, het hele jaar door. En de prijs vormt alvast geen drempel.
We worden voortdurend aangespoord om meer groenten te eten de hele dag door. Maar we vinden dat groenten horen bij de – warme – hoofdmaaltijd. Toch zijn er legio mogelijkheden om groenten aan te bieden in soep, slaatjes, quiche enz. en het vergt niet echt veel werk. Je vindt groenten in gepaste formaten als tussendoortje. Denk aan de minikomkommers, -bloemkolen of –tomaten. Groenten bij het ontbijt is een ver-van-ons-bedshow hoewel er heel wat argumenten pro zijn aan te voeren. De retailer kan ons alvast motiveren. Zo kun je bijvoorbeeld inspireren met handige verse groentenpakketten, met voorgesneden groenten, met makkelijke recepten. Het groenten- en fruitschap is het visitekaartje van de winkel, hier maak je echt het verschil. Een vakkundig opgebouwd versschap geeft een goed gevoel en vertrouwen.
Hier volgen enkele tips voor de retailer. Voorzie het hele jaar door voldoende variatie en hou de prijs in de gaten. Creëer een marktgevoel. Zorg voor kleur in het schap. Speel in op verschillende zintuigen en nodig uit om te proeven. Voorzie duidelijke productinformatie. Combineer producten die bij elkaar horen. Focus op de seizoenen en vestig de aandacht op een groente tijdens het oogstseizoen. Schakel je winkelpersoneel in als ambassadeur. En zorg voor voldoende opleiding zodat zij de klant kunnen adviseren.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?