- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aan het begin van 2022 doet de categorie alcoholhoudende dranken het minder goed. Volgens de laatste cijfers van Nielsen, die eind februari 2022 werden afgesloten, bedraagt die daling 2,9% in omzet voor het hele segment. Hoe valt deze vertraging te verklaren? En hoe kijken bepaalde merken en retailers hiernaar?
Volgens de laatste Nielsen-cijfers van eind februari, kent de categorie alcoholhoudende dranken dit jaar een wat moeilijke start. Dat is met name het geval voor gin (-11,5% in omzet, met een volumedaling van 12,2%) en witte rum (-15,9% in omzet en -15,3% in volume), twee categorieën die het begin 2022 bijzonder zwaar te verduren hebben. De grootste vooruitgang wordt geboekt door tequila, die een groei van 17,7% in omzet en een volumestijging van 19,9% laat optekenen. Ook in de retail wordt een vertraging in de categorie waargenomen, die afhankelijk is van het segment. “Ondanks het feit dat de gezondheidssituatie zich in 2022 positief heeft ontwikkeld, met name door de heropening van de horecasector, zien we in de verschillende categorieën toch een daling ten opzichte van 2021. We gaan er echter wel op vooruit als we de huidige cijfers vergelijken met die van 2020. De trend van thuisconsumptie die zich in 2020 aftekende, blijft ook in 2022 sterk en houdt de alcoholverkoop dus op een hoger niveau dan voor de pandemie”, zegt Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize. Voor Colruyt was 2021 dan weer slechter dan 2020. “In het algemeen zien we dat 2021 voor de retail (niet-commercieel) iets slechter was dan het coronajaar 2020, maar nog steeds veel beter dan 2019. Dit kan worden verklaard door het feit dat de thuisconsumptie in 2020 groter was”, verklaart woordvoerster Nathalie Roisin. Carrefour heeft dezelfde indruk over de vertraging aan het begin van het jaar, maar met een eerder optimistische kijk op de recente evolutie van de categorie. “De categorie alcoholische dranken heeft de afgelopen twee jaar een sterke groei doorgemaakt omwille van COVID-19. De eerste maanden van dit jaar zijn moeilijker omdat vorig jaar de horecasector rond deze tijd gesloten was”, aldus Siryn Stambouli voor de keten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?