iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Zweedse modeketen H&M heeft zijn nettowinst in het derde kwartaal met 89% zien kelderen. Dat kan verklaard worden door de terugtrekking uit Rusland die achteraf duurder bleek dan verwacht.
Tussen juni en augustus bedroeg de nettowinst van H&M op kwartaalbasis 531 miljoen Zweedse kronen, ofwel zo’n 49 miljoen euro. Dat is bijna negen keer minder dan de 4,7 miljard kronen die de kledinggigant in het derde kwartaal van 2021 behaalde. De daling is grotendeels te wijten aan de beslissing van het bedrijf om de Russische markt te verlaten. "Het derde kwartaal werd grotendeels beïnvloed door onze beslissing om onze activiteiten in Rusland stop te zetten en vervolgens af te stoten", verklaart CEO Helena Helmersson. "Dit had een aanzienlijk effect op onze verkoop en winstgevendheid, wat de helft van de winstdaling verklaart." Aanvankelijk ging H&M uit van 2 miljard Zweedse kronen (189 miljoen euro) aan kosten, maar dit bedrag bleek hoger uit te vallen door de waardedaling van de Zweedse kroon ten opzichte van de roebel op de valutamarkt. Op dit moment zijn iets meer dan 30 van de 172 winkels in Rusland permanent gesloten en binnenkort zullen nog eens drie winkels in Wit-Rusland volgen. In het derde kwartaal van 2022 steeg de omzet van H&M wel met 3% tot 57,5 miljard kronen. De modegigant kondigde tot slot ook een besparingsplan aan om 2 miljard kronen per jaar te besparen, waarvan de effecten vanaf de tweede helft van 2023 zichtbaar zouden moeten zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?