Dinsdag 16 september werd het startschot gegeven van Equipmag, de tweejaarlijkse vakbeurs die als katalysator fungeert voor de vraagstukken waar de retailsector vandaag de dag mee geconfronteerd wordt. Hoe het koopproces zo vloeiend mogelijk laten gebeuren? Hoe het aankoopgedrag faciliteren? Hoe magie en emotie in dit proces laten binnensijpelen? Hoe waarde creëren door de infrastructuur te optimaliseren? En dat alles in een wereld die 'connected' is en oog heeft, neen, moet hebben voor zijn omgeving. Gondola was van de partij en selecteerde de vier meest in het oog springende concepten en innovaties.
Overal ogen
Een kassa die alle producten volautomatisch scant, ongeacht waar de barcode zich ook bevindt, kenden we al van Euroshop afgelopen jaar. Het is een concept waar iTab al jaren onderzoek naar doet en reeds heeft gecommercialiseerd. Waarom we dan stilstonden bij dit model - de Jade X7 - van Datalogic & Wincor Nixdorf. Ten eerste omdat het ding razendsnel producten kan scannen. Zo snel dat geen consument op aarde ze tijdig in zakken weet te steken, waardoor 1 kassa met 1 medewerker vlot twee consumenten tegelijkertijd kan verder helpen. Het tweede punt dat ons opviel was dat de kassa ook in de gaten houdt wat er onderaan het karretje nog ligt. U kent dat wel, die bak Jupiler of 6 flessen bruisend water die menig consument al eens 'vergeet' af te rekenen. Ook die vergetelheid wordt door deze kassa opgemerkt, en wordt quasi volautomatisch - na bevestiging door de kassierster - op het kassaticket gedrukt.
Duurzame marge
Zéro-Gâchis is een Franse onderneming die als doelstelling heeft om verspilling in de retailketen zo veel mogelijk te vermijden. Daartoe hebben ze reeds rekken ontwikkeld waarin de retailers hun producten die dreigen te vervallen met een korting kunnen aanprijzen. Maar nu hebben ze een concept ontwikkeld dat niet alleen verspilling tegengaat, maar ook de marge kan verhogen. Een medewerker die alle vervallen producten controleert, de korting zelf berekent en vervolgens het afgeprijsde etiket erop kleeft, is een dure en tijdsrovende bezigheid met een grote foutenmarge. Dat is afgelopen dankzij dit intelligente ticketingsysteem, voor de handigheid op een klein winkelkarretje gemonteerd. Het machientje herkent het product en berekent zelf de door de winkelier of medewerker opgegeven korting. Goed tegen verspilling, een handige tijdswinst en de prijs kan geoptimaliseerd worden.
Eén voor allen, allen voor NFC
Deze intelligente met NFC (Near Frequency Communication) uitgeruste prijsaanduidingen doen werkelijk alles waar een winkelier die wat met zijn tijd mee wil zijn van droomt. Ze werken als geolocalisator en kunnen dus de consument de kortste weg naar het door haar of hem gewenste product tonen. Ze optimaliseren de picking om eventuele bestellingen voor te bereiden. En als de winkel in kwestie aangesloten is op het netwerk van Store Electronic Systems wordt het planogram gesynchroniseerd en kan zo de maquette van het winkelpunt in kwestie getoond, opgevolgd en indien nodig gewijzigd worden.
Ik ben er wel, je ziet me niet
Is het nieuw? Ja! Bestaat de technologie reeds 18 jaar? Ja! Que? Digimarc Discover is een Amerikaans bedrijf dat reeds jaar en dag gespecialiseerd is in het aanbrengen van onzichtbare watermerken ter beveiliging van producten van eerder monetaire aard. Maar sinds januari dit jaar passen ze die reeds gerodeerde technologie toe op fmcg-producten. Driewerf hoera! Want het resultaat is ronduit schitterend. Hoe gaat het in zijn werk? De producent van een bepaald product stuurt zijn 'artwork' naar Digimarc Discover, zij kopiëren de EAN-code als onzichtbaar watermerk over de volledige verpakking en sturen dat bestand - na een uitvoerige testfase - terug naar de producent. Die kan het op zijn beurt bij een conventionele drukker laten printen. Eenmaal het product in kwestie aan de kassa of de selfscan is aangekomen, kan het aan alle kanten ingescand worden. Zoeken naar de barcode is daarbij definitief verleden tijd.