- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De opmars van digitale supermarkten in ons land roept enkele vragen op. Hoe groot zijn de overlevingskansen van online foodretailers? Is digitale foodretail überhaupt winstgevend? En hoe reageren klassieke supermarkten?
Dat online supermarkten in ons land niet van de grond kwamen, had en heeft verschillende redenen. Eén van de belangrijkste is het feit dat België een dichtbevolkt land is waar iedereen op gemiddeld vijf kilometer afstand één of meer supermarkten ter beschikking heeft. De Belgische markt is volgens velen al verzadigd, zonder dat er ook nog eens sprake is van digital only supermarkten. Daarbij komt dat Belgen geen early adopters zijn als het over digitale innovaties gaat. Dat alles had op zijn beurt tot gevolg dat weinig ondernemers zich geroepen voelden om een digitale supermarkt uit de grond te stampen. Daar is vandaag onder meer door de pandemie en de coronamaatregelen verandering in gekomen. Zoals op veel andere terreinen heeft digitalisering aan belang gewonnen. Consumenten blijven thuis en zijn vertrouwder geworden met online kopen. Verschillende online supermarkten zagen daardoor hun omzet het voorbije jaar de hoogte inschieten, waardoor ze versneld kunnen groeien
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?