istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
istock
#7 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan de categorie zuivel, die zijn mooie groei blijft verderzetten.
Na een stijging in 2018, steeg de besteding aan zuivelproducten in de eerste helft van 2019 opnieuw lichtjes, waardoor we in de periode juli 2018 tot juni 2019 uitkwamen op een omzet van 2,8 miljard euro. In Vlaanderen noteren we nog een iets sterkere stijging. In volume is consumptiemelk de belangrijkste zuivelcategorie met een volumeaandeel van 54%, in bestedingen is kaas met een marktaandeel van 45% de belangrijkste zuivelcategorie.
Het verbruik van ijs en sorbet daarentegen daalt lichtjes, na een stijgende trend de voorbije jaren.
Het thuisverbruik van kaas kent een licht dalende trend (-0,7%) tot 11,4 kg per capita. De penetratie blijft op een heel hoog niveau (99%), maar de aankoopfrequentie staat onder druk. De hardekorstkaas vormt het belangrijkste segment met een volumeaandeel van 53%. In de eerste helft van 2019 wonnen de kazen met harde en halfharde korst en geiten- en schapenkaas volumeaandeel ten koste van onder andere gesmolten kaas. Op langere termijn zijn de zachte kazen, verse kazen en geiten- en schapenkaas de groeiers.
Het thuisverbruik van Belgische kaas viel, na de sterke stijging in 2018, een beetje terug. We noteren nu voor Belgische kazen een marktaandeel van 21,0%. In Vlaanderen is dit hoger, namelijk 24,1%. Vooral gepensioneerden kopen in verhouding eerder Belgische kaas. De stijging in 2018 en de terugval in de eerste helft van 2019 merken we vooral bij de hardekorstkazen en bij hard discount. Bij de kazen met halfharde korst blijft het volumeaandeel van Belgische kazen mondjesmaat groeien. Bij de buurtsupermarkten en speciaalzaken kennen de Belgische kazen het hoogste volumeaandeel (respectievelijk 23% en 44%) en dit aandeel is stijgend.
Het thuisverbruik van consumptiemelk kent een dalende trend, die in Vlaanderen wat minder sterk is dan in heel België. In de eerste helft van 2019 noteren we evenwel een status quo. Het thuisverbruik kwam zo in de periode juli 2018 tot juni 2019 uit op 42,7 liter per capita. Bij de <30-jarigen steeg het thuisverbruik zelfs met 2,4%. Binnen consumptiemelk blijven de distributiemerken groeien en halen ze momenteel een volumeaandeel van 82%. Biozuivel kende een mindere start van 2019 en zag zijn marktaandeel dalen naar 2,7%.
Witte consumptiemelk daalde met 2% tot 36,2 liter per capita. De penetratie blijft, met 95%, status quo op een hoog niveau. 64% van de gekochte witte melk is halfvolle melk. Volle melk is de groeier binnen witte melk en komt nu op een volumeaandeel van 16%.
Voor de andere segmenten binnen consumptiemelk (karnemelk, drinkyoghurt, gearomatiseerde melk en melkdrinks) noteren we begin 2019 ook dalingen.
Qua distributiekanalen voor consumptiemelk blijft Dis 1 de belangrijkste speler met een volumeaandeel van 48%. De buurtsupermarkten konden hun groei van de voorbije jaren ten koste van hard discount in de eerste helft van 2019 niet verder zetten.
Tegenover consumptiemelk winnen de melksubstituten jaarlijks een stukje terrein. Nu bedraagt hun volumeaandeel 9% en hun waardeaandeel 16%. Dit aandeel is hoger in Brussel en Vlaanderen, en bij jonge alleenstaanden en koppels.
Bent u benieuwd naar de consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel het vorige deel van onze reeks!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?