- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#6 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan de eieren, waar de groei van het biologische segment voor het eerst stagneert.
Het thuisverbruik van eieren schommelde de voorbije vijf jaar tussen 70 en 72 eieren per capita. In de periode juli 2018 tot juni 2019 kwamen we uit op 71,1 eieren per capita (+4%). Bio kon zijn jaarlijkse groei in de eerste helft van 2019 niet verder zetten en bleef hangen op een aandeel van 11%. Scharreleieren blijven het belangrijkste segment met een volumeaandeel van 62%.
Het onderlinge aandeel van de distributiekanalen bleef de voorbije jaren relatief stabiel. Dis 1 heeft een volumeaandeel van 46%, hard discount haalt 31% en de buurtsupermarkten 14%.
Bent u benieuwd naar de consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel het vorige deel van onze reeks!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?