Barry Callebaut
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Barry Callebaut
De volumes van de Zwitserse cacaogigant Barry Callebaut zijn in de eerste negen maanden van zijn verlengde boekjaar (september 2022 tot mei 2023) gedaald. De omzet daarentegen steeg met 3,6% tot 6,5 miljard euro.
"In de eerste negen maanden van het boekjaar registreerden we een daling van de volumes, waarbij de inflatie de vraag van klanten beïnvloedde”, reageerde de nieuwe CEO van de groep, Peter Feld, in een verklaring die donderdag werd gepubliceerd. Deze daling is echter in lijn met de daling die te zien is op de chocolademarkt, “als we de impact van de storingen bij de productie in de Wieze-fabriek buiten beschouwing laten". Ter herinnering: in juni 2022 werden er sporen van salmonella ontdekt in de fabriek in Wieze - ’s werelds een van de grootste fabrieken wat de productie van chocolade betreft - , waardoor de productie enkele weken moest worden stilgelegd. Maar ondanks deze daling van de volumes met 2,7% tot 1,7 miljoen ton, slaagde het Zwitserse chocoladebedrijf er toch in om zijn omzet met 3,6% te verhogen tot 6,292 miljard Zwitserse frank (ongeveer 6,5 miljard euro), mede dankzij het feit dat veel van zijn contracten voorzien zijn op schommelingen van de grondstofprijzen die aan de klanten kunnen worden doorberekend. "In een uitdagende marktomgeving blijven we werken aan een stabiele volumegroei voor 2022/23 en blijven we vertrouwen hebben in het leveren van een solide bedrijfswinst”, concludeerde Peter Feld. De jaarresultaten van Barry Callebaut worden gepubliceerd op 1 november. Het management van de groep zal deze gelegenheid aangrijpen om een volledige update te geven over zijn strategie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?