“Lidl wil zijn klanten steeds de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs bieden. De inkoopafdeling is hét kloppend hart om die discountstrategie op een duurzame manier almaar verder uit te bouwen”, zegt Hendrik Van Wilderode, Board Member Purchasing & Marketing voor Lidl België & Luxemburg.

Lidl blijft trouw aan verschillende belangrijke pijlers om zijn klanten dag in dag uit te kunnen bedienen met de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs. Het internationale karakter van de supermarktketen zorgt daarbij voor de fundamenten. “Ons assortiment bestaat deels uit internationale producten en deels uit Belgische producten. De salami die we in Nederland verkopen is niet dezelfde als die in België. Klanten hebben er een ander smaakprofiel. Tevens zijn onder andere al ons vlees, melk en boter Belgisch, net als een groot deel van onze groenten en fruit. Dit om in te spelen op de lokale behoeften van de klant”, schetst Hendrik Van Wilderode.

“Als onderdeel van onze discountvisie kiezen we ook bewust voor een uitgekiend assortiment. Vandaag bieden we zo’n 2.300 verschillende artikelen aan. Door bijvoorbeeld maximaal drie soorten kipfilet aan te bieden, in plaats van twintig, vergroten we de volumes bij onze leveranciers, waardoor er productiviteitsvoordelen optreden die wij op onze beurt doorvertalen in onze verkoopsprijzen naar de klant. Zo garanderen we de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs.”

Dynamisch

Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor de inkoopafdeling, volgens Van Wilderode het kloppend hart van Lidl. “Ons inkoopteam is heel dynamisch en er lopen zowel starters als ervaren mensen rond”, zegt hij. “We bevinden ons in bijzondere economische tijden. De dynamiek van onze inkopers zorgt ervoor dat ze de vele veranderende situaties op de markt het hoofd kunnen bieden. De passie om er elke dag opnieuw voor te gaan is ook nodig want het is best een uitdagende job waarbij je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt. Als inkoper bepaal je uiteindelijk van A tot Z welke producten, in welke verpakking, aan welke kwaliteit en tegen welke prijs in de winkelrekken belanden. Onze inkopers zijn ook aanspreekpersonen voor vele andere afdelingen in de organisatie om dagdagelijks tal van problemen op te lossen.”

Duurzaamheid staat al jaren voorop binnen de visie van Lidl. “Als inkoper zit je in de driver’s seat van dat verhaal. Duurzaamheid is geen doel, maar een natuurlijke reflex, het zit in ons DNA”, gaat Van Wilderode verder. “Zo bieden we enkel nog 100 procent duurzame vis aan, draagt onze chocolade grotendeels het fairtrade-label en hebben we fors geïnvesteerd in dierenwelzijn. Dat zijn allemaal beslissingen van onze inkopers, in lijn met de algemene visie en strategie. Die initiatieven vereisen natuurlijk extra investeringen, maar we rekenen die niet door aan onze klant. Het is namelijk onze keuze om de klant enkel het beste en meest duurzame alternatief aan te bieden. We hebben een grote impact en vinden het van belang om onze verantwoordelijkheid te nemen. Nu, en in de toekomst.”

De klant

“Alles wat we doen draait uiteindelijk om de klant. Die komt enkel als we zijn verwachtingen kunnen inlossen, zowel qua assortiment, prijs en kwaliteit – waar duurzaamheid een onderdeel van uitmaakt”, zegt Van Wilderode. “Het is natuurlijk van belang dat we de inspanningen die we voeren binnen ons assortiment ook op een goede manier kunnen doorvertalen naar de klant. Daarvoor staan de inkopers in nauw contact met onze actie- en marketingafdeling. Het is onder andere hun taak om die doorvertaling naar de klant te verzorgen. Dit met de juiste artikelen, de juiste kortingen en op de juiste media touchpoints.”

“We bieden onze mensen, naast een uiterst dynamische en interessante job met veel vrijheid en verantwoordelijkheid, natuurlijk ook de mogelijkheid om internationale ervaringen op te doen, als ze hiervoor open staan. De uitwisselingen met andere landen zorgen voor een grote persoonlijke en professionele meerwaarde. Zo kunnen onze collega’s mee surfen op het internationale groeiverhaal waar Lidl zich op bevindt”, besluit Van Wilderode.

“Als inkoper beslis jij wat er in de winkel ligt”

Loïc Boury, werkt exact één jaar bij Lidl als inkoper en hij heeft nog geen enkele seconde spijt van die keuze. “Ik heb altijd in de verkoop gezeten, maar dan aan leverancierszijde en het leek me leuk om ook eens aan de andere kant van de tafel te zitten”, vertelt hij. “Toen Lidl kwam aankloppen heb ik dan ook niet lang getwijfeld om de sprong te wagen. Zeker niet omdat ik wist dat Lidl een heel dynamisch team heeft waar je bovendien veel kansen en verantwoordelijkheden krijgt.”  Hoewel de job van inkoper soms vrij hectisch, druk en hard werken is, is het volgens Boury vooral heel leerrijk, boeiend en vooral onverwacht. “Je komt elke dag nieuwe dingen tegen. Bovendien verveel ik me nooit. Vaak kijk ik op mijn horloge en denk ik: ‘Oei het is al 15u30 en ik ben precies nog maar net gestart’. De tijd vliegt als je je amuseert. Bovendien hebben we een super hecht en tof team. We werken veel en hard, maar helpen elkaar voortdurend en weten dat ook de teamgeest belangrijk is. Daarom doen we ook veel samen buiten het werk, wat de sfeer tussen de collega’s opperbest maakt!”

Maar wat is nu het leukste aspect aan zijn job? “De grote verantwoordelijkheid die je krijgt”, zegt hij overtuigd. “Als inkoper beslis ik wat er in de winkel komt te liggen. Dat gebeurt op basis van verschillende analyses: zo bestudeer ik marktdata, ga ik na waar de Lidl-klant naar op zoek is, welk gamma we nu hebben en hoe we dat kunnen optimaliseren.” Als inkoper heb je volgens Boury ook een goeie portie drive, doorzettingsvermogen, leergierigheid en vooral een doe-mentaliteit nodig om onderhandelingen tot een goed einde te brengen. “Maar ook creativiteit komt eraan te pas”, stelt Loïc Boury. “Vandaag de dag lopen onderhandelingen soms wat stroever. Als jij als inkoper dan met de juiste oplossing komt of een onderhandeling succesvol afwerkt, geeft dat meer dan voldoening!”

www.werkenbijlidl.be