- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Er is een onevenwicht in de vraag en het aanbod van melk wereldwijd. In de groeilanden kan de lokale productie niet voldoen aan de stijgende vraag, terwijl de ontwikkelde markten met een melkoverschot te kampen hebben. Dat blijkt uit de zevende Dairy Index van Tetra Pak, dat benadrukt dat dit onevenwicht kansen biedt.
Verwacht wordt dat de wereldwijde vraag naar melk tegen 2024 met 36% stijgt. Dit komt voornamelijk door de stijgende welvaart, verstedelijking en de bevolkingsgroei in opkomende economieën zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Maar de lokaal geproduceerde rauwe melk kan zeer waarschijnlijk niet voldoen aan de stijgende vraag in de groeimarkten voor zuivelproducten. Anderzijds concurreren de ontwikkelde markten vanwege het melkoverschot om de export van zuivelproducten terwijl ze gelijktijdig kampen met een dalende binnenlandse consumptie.
Export opportuniteiten
Dennis Jönsson (CEO van Tetra Pak Group) benadrukt dat dit onevenwicht ook een enorme kans biedt voor zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten te exporteren naar groeilanden zoals China. Iets dat het Belgische zuivelbedrijf Inex bijvoorbeeld al snel inzag.
Tetra Pak verbindt als verpakkingsexpert actief verschillende partijen om nieuwe afzetmogelijkheden te creëren. Het bedrijf benadrukt ook het belang van een langetermijnvisie. “Om ook op de lange termijn succes te garanderen, moeten producenten de 'quick wins' van de export afwegen tegen investeren in de groei van binnenlandse markten. Ondertussen staan zuivelbedrijven in importerende markten voor de uitdaging om een duurzaam en kwalitatief hoogwaardig aanbod van melk te genereren en tegelijkertijd de groeiende vraag te beantwoorden", zegt Dennis Jönsson.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?