- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#2 Automatische winkels schieten als paddenstoelen uit de grond. De aftrap werd in 2018 gegeven door Amazon, maar wie is er ondertussen mee op de kar gesprongen en waar liggen de uitdagingen? Ontdek het in onze tweedelige mini-serie.
De technologie bestaat, ze werkt, en ze is niet langer het monopolie van Amazon. Maar wat kost het? Daniel Gabay, chief technology officer van Trigo, de bekendste Israëlische start-up die oplossingen ontwikkelt die vergelijkbaar zijn met Amazon Go, antwoordt: “Op dit moment zijn de kosten van een hardware-installatie voor detectie - met camera's, sensoren en servers als kern - nog steeds aanzienlijk. Naar schatting heeft de hardware voor de eerste kleine Amazon Go-installaties meer dan 1 miljoen dollar gekost. Deze kosten zijn bovendien lineair. Als een winkel groeit van 100 vierkante meter (de geschatte grootte van een Amazon Go) naar 200 vierkante meter, verdubbelen ook de kosten voor het inzetten van de hardware ruwweg. Ook het aantal sensoren en camera's dat per winkel nodig is, neemt navenant toe.” Maar dit alles zal waarschijnlijk in de toekomst meevallen, voorspelt dezelfde deskundige: “Het goede nieuws is dat de kosten van technologie mettertijd dalen - dankzij de Wet van Moore - maar de hardware die een detailhandelaar vandaag gebruikt, moet vlot aanpasbaar zijn. Als de hardware op maat gemaakt is, duur en alleen voor zeer kleine gebieden, is het waarschijnlijk niet de moeite waard. Op lange termijn kunnen in de handel verkrijgbare sensoren, in plaats van op maat gemaakte, kosteneffectievere systemen opleveren.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?