- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mondelēz International maakt in België al een tijdje gebruik van Image Recognition-technologie om de taken van zijn vertegenwoordigers te vereenvoudigen en tegelijk efficiënter te maken. Veronique Brisaert (Sales Operation Manager bij Mondelez Belgium) komt op het POPAI Congres van 11/12 vertellen hoe dat in zijn werk gaat. Voor Gondola lichtte ze al een tipje van de sluier.
“Simpel gezegd nemen onze vertegenwoordigers met hun smartphone foto’s van het winkelschap of check-out in de winkel. Die foto’s worden via 3G doorgestuurd en opgeladen naar een server, waar een software de producten in het schap herkent. Na 15 minuten ontvangt de vertegenwoordiger een rapport dat laat weten welke producten wel en niet in het winkelschap of in de check-out liggen.”
Is het niet makkelijker om gewoon zelf de analyse ter plekke te maken? “Wij hebben bij Mondelez een groot portfolio, met merken als Côte d’Or, Milka, Stimorol, V6, Philadelphia,… Om dan alles handmatig te noteren is heel omslachtig, zeker in een hypermarkt. Daarom hebben wij met de Image Recognition-software een oplossing gevonden voor onze vertegenwoordigers zodat ze meer tijd hebben om hun eigenlijke job te kunnen doen: verkopen en op het assortiment werken.”
Zijn jullie de eersten die dit gebruiken?“Binnen Mondelez wereldwijd, zijn wij het testland voor deze technologie. We zijn er twee jaar geleden mee begonnen, in samenwerking met de leverancier van de software (Planorama). Er zijn natuurlijk ook andere bedrijven mee bezig, maar wij zijn er in België toch al ver in geëvolueerd. We zijn nu ongeveer één jaar live, en de tool gaat nu ook in het buitenland gebruikt worden.”
Wat zijn de voordelen?De resultaten van de audit zijn heel betrouwbaar en ook actiegericht: de vertegenwoordigers kunnen er direct mee aan de slag. Voor hem of haar is de technologie tijdbesparend. Waar hij vroeger lang bezig was met de opname, kan hij nu meer tijd investeren in negotiatie. Bovendien structureert de tool onze interne en externe samenwerking. Want alle afdelingen, van field marketing tot category management, werken allemaal met dezelfde informatie. Dat maakt het makkelijker om met de complexiteit van ons gamma, dat uitgebreid en variabel is, te werken.
Veronique Brisaert is één van de sprekers op het Popai Congres Shopper marketing at Retail België van Popai Benelux in Kinepolis Antwerpen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?