- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In China overtreffen de foodretailers en e-commercespelers elkaar om consumenten de meest complete aankoopervaring aan te bieden. Walmart stelt er een nieuw concept voor: kleiner, maar ook meer hightech.
Walmart, dat meer dan 400 hypermarkten heeft in China, stelt zijn nieuwe format voor: ‘Walmart Huixuan’. Het gaat om supermarkten van 1.200 m2, goed voor zowat een tiende van de klassieke verkooppunten. Het aankoopparcours is opnieuw bekeken en bestudeerd om het comfort en de vlotheid te verbeteren. De retailer zet ook sterk in op vers, met het opzet er een dagelijkse bestemming van te maken. Voor het eind van dit jaar moeten er vijf winkelpunten openen die beantwoorden aan het nieuwe concept.
Met de introductie gaat Walmart in directe concurrentie met supermarkten als Hema van Alibaba en 7Fresh van JD.com, dat nochtans als leverancier partner is van Walmart. Er zijn ook duidelijke raakpunten tussen het nieuwe concept van Walmart enerzijds en de winkels van Alibaba en JD.com anderzijds. Zo legt de nadruk op snelle thuislevering, de link tussen online en offline, en het inzetten van nieuwe technologieën om het gemak voor de consument te vergroten. In de Walmart Huixuan vindt de Chinese consument zo’n 8.000 referenties, waarvan er meer dan 7.000 beschikbaar zijn via (gratis) levering in minder dan 30 minuten binnen een straal van 2 kilometer. De leveringen worden verzekerd door JD.com.
Dankzij een app kunnen klanten de check-out vermijden, door hun producten te scannen en de betaling via smartphone te doen. Walmart testte het systeem al op de Chinese markt, zoals Produce Report al meldde. Het cliënteel was overtuigd: 30% testte het systeem, en 95% van hen zegt het in de toekomst opnieuw te gebruiken. Volgens de retailer werd op de openingsdag meer dan 50% van de omzet gegenereerd door de thuisleveringen en ‘Scan & Go’.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?