Volgens de FOD Werkgelegenheid zou in ons land één openstaande functie op twee een link hebben met de verkoop. Dit domein biedt dus heel wat mogelijkheden voor tal van werkzoekenden. Doordat het beroep niet altijd goed gekend is en het vaak ook niet duidelijk is welke kwalificaties ervoor nodig zijn, is er een tekort aan kandidaten.

Verleden jaar stonden er 535 000 werkaanbiedingen op de website van de Waalse arbeidsbemiddelingsdienst Forem, een stijging met 23% tegenover het voorgaande jaar. Daaronder 120 000 die doorgegeven waren door de Brusselse en Vlaamse arbeidsbemiddelingsdiensten Actiris en VDAB, waarbij deze laatste goed was voor 86 000 vacatures. Het ziet er dus naar uit dat de arbeidsmarkt absoluut nog niet verzadigd is.

Dit geldt vooral voor bepaalde beroepen. Op de lijst van de 10 sectoren die het meest op zoek zijn naar nieuwe medewerkers, staan de groot- en kleinhandel op de tweede plaats. Voor de eerste keer komen verkopers en handelsvertegenwoordigers voor op de lijst van de knelpuntberoepen, die eind 2019 gepubliceerd werd. Volgens de FOD Werkgelegenheid zou ongeveer één vacature op twee een commerciële functie betreffen. Een onderzoek van Jobat heeft vervolgens uitgewezen dat binnen deze sector, winkelverkopers met 21% het meest gezochte profiel zijn.

Een weinig aantrekkelijke visie op het beroep

BBTK-voorzitter Myriam Delmée houdt niet van de term krapte. Ze legt aan de pers uit dat voor veel mensen het beroep van verkoper in een supermarkt niet aantrekkelijk genoeg is. “De vakbonden willen dat de grote retailers meer contracten aanbieden die de 20 uur per week overstijgen. We vragen ook loonsverhogingen. We streven naar een gemiddeld uurloon van 14 euro, maar dat is voorlopig nog niet het geval”, weet ze te vertellen. De organisatie van het werk in de retail is bovendien niet evident. Zo kan het zijn dat een bediende bijvoorbeeld moet beginnen om 6 uur ’s morgens of werken tot 9 uur ’s avonds, en ook moet presteren tijdens weekends en feestdagen. Niet altijd makkelijk als je kinderen hebt. Bovendien zijn de klanten steeds meer gehaast en veeleisend en is het beroep van verkoper ook ondergewaardeerd, wat niet echt motiverend is.

Hoe geraken we uit deze vicieuze cirkel ?

Voor Myriam Delmée is het antwoord tweeledig: “De vakbonden moeten blijven strijden en het beroep van verkoper moet opnieuw gewaardeerd worden.”

Door een gebrek aan kwalificaties of omdat ze niet weten wat het beroep precies inhoudt, zijn er weinig kandidaten. De rekruteurs vinden het jammer dat er zo weinig animo is voor het beroep. Jongeren denken er niet uit zichzelf aan en de arbeidsbureaus merken op dat studenten of jonge afgestudeerden het beroep vaak niet kennen. Toch vind je hier, zelfs als schoolverlater, haast zeker een job. Wie daar niet van overtuigd is moet maar eens in het jobkatern van de krant kijken. De retailsector biedt bovendien heel wat doorgroeimogelijkheden.

Om die te benutten is het een goed idee om zich te verdiepen in het beroep van verkoper en vooral waar het op carrièrevlak toe kan leiden. Zo kan een bachelor meteen aanspraak maken op een baan als afdelingsverantwoordelijke in een grootwarenhuis of zaakvoerder van een kleine format. Wie een master op zak heeft kan supermarktdirecteur worden. Een commerciële functie is vaak een goede opstap naar een managementfunctie.

Geïnteresseerd?

Bent u geïnteresseerd in een job in de verkoop? Wil u meer weten over de lonen in de sector en de minder gekende aspecten van de beroepen? Bent u benieuwd naar de doorgroeimogelijkheden?

Op zoek naar vacatures in de sector?

Afspraak op onze site www.gondolapeople.be

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier