Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
Impulsaankopen gebeuren van nature onverwacht en spontaan. Marketeers in het segment van de impulsproducten willen de consumenten dan ook precies een plotseling moment van zuiver plezier en verleiding bezorgen. Om een beter inzicht te verwerven in de achtergrond, hadden we een gesprek met Trendy Foods, een vooraanstaande leverancier in de Belgische voedingssector, en met twee grote spelers in deze categorie: Mondelēz en Perfetti Van Melle.
De belangrijkste factor om een impulsaankoop uit te lokken, is confrontatie. Door het product uit te stallen op strategische plekken, wekken marketeers en retailers de belangstelling van de consumenten en stimuleren ze het koopgedrag. Pascale Hauwe, category planning & activation manager Belgium bij Mondelēz bevestigt: “Wanneer potentiële kopers voor impulsproducten komen te staan, komt het vaak spontaan tot een aankoop.” Patrick Van der Ha, senior category manager bij Perfetti Van Melle voegt er van zijn kant nog aan toe: “Wat de consumenten niet zien, kopen ze nu eenmaal niet.” Confrontatie is dus van essentieel belang. En hoe komt die dan tot stand? “Het beste middel daartoe is het hanteren van een slim actieplan met strategisch opgestelde aanbiedingen van impulsproducten”, legt hij uit. “De opstelling in de winkel is uiteraard van cruciaal belang”, antwoordt Pascale Hauwe. “Er zijn dan ook een aantal voor de hand liggende plekken: de promozones, de kassa ... Natuurlijk kan de beste plek voor impulsaankopen in elk verkooppunt anders zijn.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?