Bart Buyse
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bart Buyse
Ondernemend buitenbeentje Bart Buyse geeft met IzyCoffee gevestigde spelers als Starbucks het nakijken. In 5 jaar tijd van solopreneur met één vintage koffietruck aan Izegem station tot de grootste Belgische koffieketen – hoe speelt hij het klaar? Op Gondola Day het hele verhaal, nu al een warme intro.
Ik heb jarenlang carrière gemaakt in de corporate wereld, maar was toen ook al de meest rock-’n-roll dude die er rondliep. Uit de rugzak van ervaringen die ik daar heb opgedaan, haal ik nu mijn pijlen als entrepreneur. Ik voelde dat ik op mijn eigen manier misschien nog succesvoller kon zijn. Eigenzinnig mijn product in de markt smijten.
IzyCoffee serveert kwaliteitsvolle specialty coffee van 100 procent arabicabonen op een funky, atypische manier. Een Belgische oplossing die perfect aansluit bij wie ik ben en waar ik voor sta als ondernemer. Kwaliteit zit bij ons in heel de keten, van de koffieboon tot kop en barista’s. Die aanpak heeft vruchten afgeworpen want we zijn in no time gigantisch gegroeid.
We zitten in de high streets in Brussel, Gent, Antwerpen, Knokke, Mechelen ... overal waar mensen op elk moment van de dag een koffiepauze willen inlassen. Er lag nog een groot marktaandeel om in te palmen. Er komen trouwens nog locaties bij, want onze ambities zijn torenhoog: doorgroeien tot de grootste keten van het West-Europese vasteland. Daarvoor zijn we nu al zaadjes aan het planten ...
Dat sluit er perfect bij aan, want wij gaan voor veelzijdigheid en synergie, en zetten intens in op partnerships. We kijken constant uit naar start-ups en scale-ups die lokaal produceren om aan ons portfolio toe te voegen. Zo zetten we lokale merken in de spotlights die onze ambassadors worden en andersom. Voor ons is succes heel erg gericht op partnerships en synergieën ontwikkelen.
Klopt, we hebben een exclusief partnership met Alpro. Ons melkaanbod is dus volledig plantaardig. We willen zoveel mogelijk plantaardig aanbieden, maar ons niet profileren als vegan player. In plaats van het belerende vingertje tonen wij liever dat je met plantaardige ingrediënten lekkere producten kunt maken. Ons gebak is ook al van in het begin 100 procent vegan. We serveren zo’n 3000 stukken pastry per week – dat tikt aardig aan.
We trekken de duurzame kaart resoluut door in alles wat we doen. Van de eerste schakel in de keten – de koffieboon – die respectvol is naar mens, dier en planeet, tot de herbruikbare bekers. We verkopen ongeveer 30 procent op die manier. Dat bespaart een hoop afwas en dus water en detergent. Klanten krijgen 1 euro korting als ze die beker meebrengen, wat een mooie stimulans is. Het alternatief is momenteel een volledig recycleerbare tas. Tegen 2027 willen we evolueren naar compleet re-usable op basis van het koffiegruis dat nu nog op de afvalberg belandt. Onze bestelprocessen zijn zodanig geoptimaliseerd dat we geen waste hebben. Als we verwachten om 100 stuks te verkopen, kopen we er maar 80 in. Sinds 2021 zijn wij food waste warriors. We waren een van de eerste partners van Too Good To Go in België.
Ik heb onmiddellijk toegezegd toen men mij gevraagd heeft om te komen spreken. Voor mij is dat weer een nieuwe ervaring. Ondernemerschap is mijn passie, erover spreken mijn grootste hobby. Ik ga dus een dag mijn grootste hobby doen (lacht).
Peggy Van der Auwera
Benieuwd wat Bart Buyse nog meer te vertellen heeft? Schrijf je dan snel in voor Gondola Day!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?