Picnic gaat ook in Duitsland boodschappen bezorgen. Enkele maanden geleden startte de Nederlandse online supermarkt in het grootste geheim een proef in de streek van Düsseldorf. Deze verliep succesvol, zodat besloten werd om de leveringen volgende maand uit te breiden naar alle consumenten in het pilootgebied. Daarna wil Picnic, net als in Nederland, stad per stad verder uitbreiden.
De proef is in oktober 2017 begonnen in de steden Neuss en Kaarst. Niemand mocht weten dat de Nederlandse websupermarkt zich aan Duitsland wou wagen. Daarom werd de test uitgevoerd onder de naam ‘Sprinter Supermarkt’. Aan het hoofd van Picnic Duitsland staat Frederic Knaudt, die zijn sporen verdiende bij Rocket Internet (Zalando) en bij Kochzauber Food, een online leverancier van maaltijdboxen, die inmiddels door Lidl is overgenomen. Hij kondigde aan dat de test een succes is en dat de uitbreiding in april start.
Volgens de Frankfurter Allgemeine komen er dit jaar nog drie à vijf steden in Noordrijn-Westfalen - net over de grens met Nederland - bij. De eerste zijn Meerbusch en het Düsseldorfse stadsdeel Oberkassel. Volgend jaar volgen er nog 20 tot 30 steden.
Deze stapsgewijze strategie bleek in Nederland lonend. Picnic startte twee jaar geleden in Amersfoort en breidde inmiddels uit naar 37 Nederlandse steden, waaronder Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft en Den Haag. De websuper telt 100.000 klanten en heeft de 100 miljoen euro omzet al gehaald. Dit jaar verwacht Michiel Muller - een van de vier oprichters - de kaap van de 300 miljoen te ronden.
Het succes van Picnic is een factor geweest in de snelle uitbreiding van de boodschappendiensten in Nederland. Op twee jaar tijd is hun marktaandeel vervijfvoudigd, van 1% naar 5%.
Nog geen doorbraak
Volgens de Frankfurter Allgemeine is de stap van Picnic naar Duitsland niet zonder risico’s: dergelijke diensten bestaan al, maar geen enkel initiatief was tot nu toe echt succesvol. Rewe bezorgt in 75 steden, Edeka is actief in Berlijn en München (via het dochterbedrijf Sprintmeister) en Amazon moet zich met AmazonFresh beperken tot de rijke wijken van Berlijn, Potsdam, Hamburg en München. Lidl is gestopt met zijn test in Berlijn omdat het bedrijf de kosten van de leveringen niet volledig aan de consument kon doorrekenen, ook Kaufland heeft zich uit die markt teruggetrokken.
Voorlopig blijven de boodschappendiensten in Duitsland een nichemarkt, met een marktaandeel van nog geen 1%. Volgens de Duitse krant komt dat omdat de Duitse consument terughoudender is dan Nederlandse, Franse of Britse. Deskundigen verwachten niettemin dat dit aandeel op de middellange termijn zal stijgen tot 10%.