- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Nutri-Score, het label dat op talloze verpakkingen terug te vinden is, heeft onmiskenbaar een invloed op de consument. Ook granola’s en krokante muesli’s voelen de impact. Al betekent een slechte Nutri-Score niet automatisch slecht nieuws voor de verkoop.
Of ze nu bestemd zijn voor kinderen of voor een volwassen publiek, ontbijtgranen worden vaak gepresenteerd als ‘alternatief voor een evenwichtig ontbijt’. Toch zijn er verschillende gezondheidsapps die de voedingswaarde ervan in vraag stellen en zo consumenten wegtrekken van sommige merken en producten. “De voorbije jaren zijn ontbijtgranen gediaboliseerd door voedingsexperts die hen een ongezond imago aanmeten”, zegt Nathalie Roisin, woordvoerder bij Colruyt Group. De intrede van de Nutri-Score heeft op dat vlak veel impact. In ons land is het voedingslogo nog niet verplicht, maar het wordt wel door steeds meer bedrijven gebruikt. Nestlé Benelux maakte in april bekend dat “25% van de ontbijtganen van Nestlé de Nutri-Score A of B hebben.” In 2020 startte Kellogg’s, marktleider in de categorie, met het afficheren van de Nutri-Score op de verpakkingen van zijn ontbijtgranen in Frankrijk, maar niet in België. “We erkennen dat voor een groeiend aantal consumenten in Europa de Nutri-Score een nuttig logo is. Als Europees bedrijf produceren we meertalige verpakkingen, die in verschillende landen tegelijk op de markt komen. Dat is een uitdaging voor ons, omdat er geen logo met een unieke kleurencode is die erkend wordt in meerdere markten. Wij zouden graag hebben dat de Nutri-Score op Europese schaal uitgerold wordt, zodat we eenvoudige en duidelijke informatie kunnen meegeven aan de consumenten.” Behalve Nestlé en Kellogg’s zijn er ook andere fabrikanten, zowel merken als private labels, die de Nutri-Score gebruiken.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?