Online biospecialist Greenweez kondigde deze week aan dat het zijn entree maakt op de Belgische markt. Het sociaal geëngageerde bedrijf dat duurzaamheid en lokale verankering hoog in het vaandel draagt, wil uitgroeien tot de one-stop shopping voor bio in België en binnenkort ook in de Benelux. Een portret. 

Voor de start van het verhaal keren we terug naar 2008. Toen twee jeugdvrienden Romain Roy en Carl de Miranda, allebei fervent liefhebber van de natuur en een gezonde levensstijl, met het idee speelden om bio toegankelijk te maken in heel Frankrijk. Alleen een naam ontbrak nog. Uiteindelijk werd het Greenweez, waarbij Green verwijst naar de natuur, en Weez naar snelheid en gemakkelijkheid. Wat startte met een klein kantoortje en een garage voor de opslag in het Franse Saint-Jorioz, aan de oever van het meer Annecy, groeide al snel uit tot een succesvol bedrijf dat jaarlijks met dubbele cijfers groeit en een omzet heeft die volgens analisten geschat wordt op tientallen miljoenen euro’s. Dat succes is onder meer te danken aan de overname door Carrefour. In 2016 ging Greenweez namelijk op zoek naar een industriële partner zodat het zijn bedrijf kon up-scalen. Uiteindelijk kwam de Franse supermarktketen, die zich wereldwijd wil profileren als de speler op het vlak van de voedingstransitie, als winnaar uit de bus.

Ondanks de overname behield de online biospecialist wel zijn zelfstandigheid. “Greenweez is volledig onafhankelijk van Carrefour. De supermarktketen is weliswaar aandeelhouder van het bedrijf, maar er is geen operationele link. Zo is het assortiment verschillend, organiseert het zelf zijn commerciële strategie en heeft het zijn eigen bureaus aan het meer in Annecy”, verduidelijkt Yannick Dykmans, hoofd van Greenweez Belgium. “Greenweez kon met andere woorden profiteren van de middelen, het netwerk en de kennis van Carrefour om zich verder te ontwikkelen, terwijl het wel zijn onafhankelijkheid en eigen waarden behoudt. “ 

De overname wierp al snel zijn vruchten af en zorgde er in 2018 zelfs voor dat oprichter Romain Roy - Carl de Miranda had inmiddels het bedrijf verlaten - de aftrap gaf van een kleine expansietour in Europa om zo zijn voorliefde voor ecologische, eerlijke en gezonde producten verder te verspreiden. Het Spaanse bedrijf Planeta Huerto werd als eerste overgenomen, een jaar later volgde ook Sorgente Natura, zijn Italiaanse tegenhanger. Ondanks dat Greenweez dankzij de overnames in totaal meer dan 800.000 klanten naar zijn site weet te lokken, aldus Les Echos, was Romain Roy nog niet van plan om te stoppen en zette hij zijn expansietour dit jaar verder richting België. Speciaal voor ons land richtte Greenweez een Belgische versie op van zijn site, waar Belgen sinds 11 mei terecht kunnen voor ruim 4.000 bioproducten gaande van kruidenierswaren en dranken tot beauty- en onderhoudsproducten. Daaronder bevinden zich ook zero-waste, glutenvrije en heel wat lokale producten. Het doel is om op termijn 6.000 referenties te bieden, die allemaal vanuit het depot in Nijvel aan huis of in een afhaalpunt geleverd worden.