'Winkelhieren' is het woord van het jaar
- 'Winkelhieren' door 33% van Vlamingen verkozen
- De term werd gelanceerd door Unizo om lokaal kopen aan te moedigen
- 'Winkelhieren' haalde het voor 'klimaatspijbelaar'
‘Winkelhieren’ is door Van Dale uitgeroepen tot woord van het jaar. De term werd bedacht door ondernemersorganisatie Unizo en betekent zoveel als kopen bij lokale bedrijven en winkels.
Lokaal kopen staat hoog op de agenda. Niet in het minst bij handelaars, die via e-commerceplatformen klanten aan het buitenland verliezen. Om die trend te counteren, bedacht Unizo het woord ‘winkelhieren’. Het werd gelanceerd tijdens een campagne in juni om mensen aan te sporen om bij lokale winkeliers te kopen. woord werd opgenomen in de lijst van 20 genomineerden van Van Dale. Vlamingen konden van 10 tot en met 16 december hun stem uitbrengen. Dat hebben uiteindelijk bijna 9.000 mensen effectief gedaan. Zo'n 33 procent koos voor het woord 'winkelhieren'.
'Klimaatspijbelaar', waarmee verwezen wordt naar een leerling die spijbelt van school om de politiek te attenderen op de klimaatproblematiek, eindigde tweede met 17 procent van de stemmen. Op de derde plaats - en met 9 procent - staat het woord 'egelwegel', een doorgang voor egels tussen twee tuinen. Naast ‘winkelhieren’ waren de andere genomineerde woorden: ‘babytheek’, ‘bezorgschaamte’, ‘boomer’, ‘dampdode’, ‘egelwegel’, ‘ecopopulisme’, ‘foertformatie’, ‘jagger’, ‘jeukrups’, ‘klimaatspijbelaar’, ‘lawaaiflitspaal’, ‘planepoolen’, ‘pretpedagogie’, ‘restregering’, ‘sorrymuseum’, ‘splinterkind’, ‘toiletplant’ en ‘verthuizen’.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?