Hoewel de marktomstandigheden voor de retailers moeilijk blijven, onder andere door de e-commerce, houdt de winkelvastgoedmarkt in België dit jaar goed stand. Er waren iets meer transacties dan vorig jaar, maar met een kleinere gemiddelde oppervlakte. Voor 2017 wordt een opkomst voorspeld van de ‘phygital store’, een combinatie van fysieke shoppingbeleving en online winkelen. Dat stelde vastgoedmakelaar JLL in zijn jaarlijkse persconferentie, waarin hij de stand van zaken op de markt analyseert.
Dit jaar zal waarschijnlijk voor alle marktsegmenten samen iets meer dan 390.000 m² winkelvastgoed opgenomen worden. Dat is ca. 20.000 m² meer vorig jaar. De perifere baanwinkels vertegenwoordigen iets meer dan de helft van het opnamevolume (51%), maar ook de opname in de grote winkelstraten bleef op peil (32%), terwijl shoppingcentra de resterende 17% van het opnamevolume vertegenwoordigen.
In de eerste elf maanden van 2016 werden In totaal niet minder dan 851 transacties geregistreerd, wat reeds 4% meer is dan in het volledige jaar 2015. De gemiddelde transactie bedroeg echter 435 m², een daling met 7%. “Er waren dus meer transacties dan vorig jaar, maar met een kleinere gemiddelde oppervlakte. Grote winkelformats concentreren zich in de grootste winkelstraten van het land, terwijl voor middelgrote en kleinere steden kleinere innovatieve formats uitgewerkt worden”, aldus Thierry Debourse, Head of Retail Leasing Benelux bij JLL, die het voorbeeld noemt van Juttu.
Rituals en Kruidvat meest expansief
De meest expansieve retailers dit jaar waren Rituals (10 transacties) en Kruidvat (9), gevolgd door Action en Alter Smoke (met elk 7 transacties). In vier transacties huurde Primark voor in totaal meer dan 27.000 m² winkelruimte. Daarnaast tekende H&M voor 8.700 m², waaronder 2.500 m² in het nieuwe shoppingcentrum Rive Gauche in Charleroi maar ook in baanwinkels in Froyennes (2.000 m²) en in Lommel (1.600 m²). Zara huurde dit jaar 8.600 m² in drie transacties variërend tussen 2.500 en 3.300 m², in Waasland Shopping, in Rive Gauche in Charleroi en op Place de la Cathédrale 14-18 in Luik.
Recordvolume opleveringen
In totaal zal dit jaar 270.000 m² nieuwe winkelruimte opgeleverd worden. Dat is 54% boven het vijfjarig gemiddelde. Dit record is niet alleen te danken aan de oplevering van shoppingcentrum Docks Bruxsel, maar ook van 200.000 m² nieuwe perifere baanwinkelruimte in 21 retailparken. In dit verband waren een aantal belangrijke retail warehousing projecten, zoals Ikea Hasselt en Ikea Mons (resp. 39.000 m² en 34.500 m²), Dok Noord in Gent en het retailpark naast Ikea in Mons. De retailparken zaten dit jaar overigens duidelijk in de lift.
JLL voorspelt wel dat het opgeleverde volume volgend jaar opnieuw zal dalen, naar rond 200.000 m². De grootste projecten in aanbouw zijn shoppingcentrum Rive Gauche in Charleroi (38.000 m²), 21.700 m² in Kanaalkom in Hasselt en 15.000 m² in shoppingcentrum Turnova in Turnhout.
Opgang ‘phygital store’
“Hoewel de opnamecijfers in 2016 stabiel bleven, verandert de vraag van retailers die andere accenten leggen. Ze vormen hun fysieke winkels om tot “phygital stores”, een combinatie van fysische winkel en digitaal dienstverleningsplatform”, aldus Debourse. Hij verwacht dan ook dat die “phygital stores”, meer en meer geïntegreerd zullen geraken in het winkellandschap.
Ook verwacht hij dat retailers zich verder zullen blijven aanpassen aan het omni-channel winkelen, waarbij klanten via verschillende kanalen de verschillende brands kunnen bereiken, met een verschuiving naar grote flagship stores voor de branding en marketing van het merk in de grootste winkelsteden, en compacte innovatieve winkelformats in kleinere steden.
Tot slot verwacht hij dat nieuwe ontwikkelingen, herontwikkelingen van oudere sites en uitbreidingen in alle segmenten de markt in 2017 zullen blijven stimuleren.