De belangrijkste nieuwigheden van het voorbije jaar (deel 2)
#2 Het einde van 2024 is in zicht. Om het jaar feestelijk uit te zwaaien, blikken we terug op de belangrijkste nieuwigheden van het voorbije jaar. Na de foodretail, is het nu de beurt aan non-food.
MediaMarkt doet het klein
MediaMarkt opende in februari zijn eerste Xpress-winkel van de Benelux. Op een oppervlakte van 900 m2 vinden klanten er een assortiment van zo’n 3.800 direct beschikbare producten. De producten worden uit voorraad verkocht, maar klanten kunnen er ook gekochte of online bestelde producten oppikken na het winkelen of er producten bestellen voor levering aan huis. Ze kunnen er ook terecht met producten die gerepareerd moeten worden. Het concept werd eerder al gelanceerd in Spanje, Oostenrijk, Hongarije en Duitsland en is daar volgens de keten een succes. Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt België: “Deze winkelformule brengt ons nog dichter bij specifieke klantsegmenten en zorgt ervoor dat we nog beter in kunnen spelen op hun koop- en winkelgedrag.”
Eerste Europese Urban Mobility-winkel van MediaMarkt
Liefhebbers van e-steps, fatbikes, e-scooters, elektrische fietsen, monowheels, elektrische skateboards en nog meer elektrisch aangedreven middelen om je te verplaatsen – heel populair tegenwoordig – kunnen sinds mei terecht in de eerste Europese Urban Mobility-winkel van MediaMarkt, in Antwerpen. Carsten Geilert, COO van MediaMarkt Benelux: “Urban mobility is een trend waar we als elektronicaretailer niet naast kunnen kijken. We hadden al winkels waar we e-steps en dergelijke verkochten, maar deze winkel gaat natuurlijk nog een stap verder. Deze Urban Mobility Store is voor ons ook een testproject. We bekijken hoe het hier loopt vooraleer we het eventueel ook in het buitenland invoeren, al moeten we ook kijken welke wettelijke beperkingen er zijn. In Nederland zijn de meeste modellen van e-steps verboden, wat de mogelijkheden voor ons beperkt. We willen in de komende tijd nieuwe producten aan het assortiment toevoegen, zodat we nog beter op de wensen van onze klanten kunnen inspelen. Ook daar moeten we evalueren hoe de respons is.” Herontdek de reportage hier. MediaMarkt opende in Duitse zijn grootste Europese winkel, een flagshipstore die zich over vier verdiepingen uitstrekt, goed voor in totaal 15.000 vierkante meter, en is zo de grootste vestiging van de keten in Europa en meteen ook de tweede flagshipstore voor Duitsland.
Decathlon nieuwe stijl opent in Evere
In juni stelde Decathlon in Evere zijn nieuwste winkelconcept voor, met een nieuwe huisstijl, een circulair parcours en digitale zuilen die informatie geven over 45.000 producten. De 32 andere winkels van de keten krijgen nog tot midden 2025 een opfrisbeurt om ze aan het nieuwe concept aan te passen. Met een oppervlakte van 9.300 m2 is dit de grootste vestiging van de keten in België en meteen ook de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken, als één van de eerste twintig van de 1.700 Decathlons wereldwijd. De nieuwe inrichting en parcours moeten er volgens Decathlon voor zorgen dat de klanten ondergedompeld worden in elke sport die in de winkel terug te vinden is. Op de digitale zuilen vinden ze alle specificaties van een product terug. U kan de reportage over de winkel hier herbekijken.
Standaard Boekhandel in het nieuw
Ook Standaard Boekhandel was dit jaar aan vernieuwing toe. Het stelde eerst in Maasmechelen en daarna in Gent zijn vernieuwde flagshipstore voor. "Een van onze grootste veranderingen is onze etalage. We hebben een digitaal scherm en nieuwe lichtreclame geïntroduceerd, en hebben er ook voor gekozen om het aantal prikkels en titels te beperken”, zegt Guido De Smet, sales director bij Standaard Boekhandel. “Concreet zien consumenten bij het nieuwe concept minder keuzemogelijkheden in de etalage, maar worden ze binnengetrokken door de ronde tafels vooraan met leuke boeken.” Er kwamen ook nieuwe, modernere meubels, die ook toelaten bepaalde boeken of thema’s uit te lichten. Daarnaast werd het logo opgefrist. U kan het hier bekijken.
Tweedehands was overal
Overal doken er tweedehandsprojecten op bij retailers dit jaar. Een volledig overzicht geven is een haast onmogelijke taak, maar we doen een poging om de belangrijkste op een rij te zetten. JBC opende in Olen een tweedehandswinkel voor kinderen, waarbij ingezamelde baby- en kinderkledij van eigen merk opnieuw op de markt gebracht worden. Het bedrijf won er dit jaar de Mercuriusprijs mee. Ikea lanceerde deze zomer in Spanje en Zweden Ikea Preowned, waarbij klanten Ikea-producten kunnen aanbieden en het bedrijf de concurrentie met onder meer eBay aangaat. De laatste in de rij was Amazon België, die eerder deze maand ‘Amazon Gebruikt’ voorstelde, waarbij het gebruikte of teruggestuurde producten tegen verminderde prijzen aan de man brengt. Zelfs Shein, het Chinese bedrijf dat massaal laagwaardige kledij op de markt gooit, volop bijdraagt aan de vervuiling van de planeet en zelfs Kringwinkels in moeilijkheden brengt, slaagde erin een tweedehandsproject voor te stellen. Jezelf groen voordoen brengt op, weten ze ook in China.
We wensen u een prettig eindejaar en een fantastisch 2025.