iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De winstmarge van de Belgische voedingsbedrijven lag vorig jaar op het laagste niveau in 15 jaar. Vooral de energie- en loonkosten wegen door, zegt Fevia. De belangenvereniging stelt ook vast dat de relatie met supermarkten ruwer geworden is.
De Belgische voedingsbedrijven luidden de noodklok. De nettowinst bedroeg vorig jaar 2,32% van hun omzet. Dat is het laagste niveau in 15 jaar tijd en zit meer dan dan een derde (36%) onder dat van 2019, zo meldt Fevia in een conjunctuuranalyse van de Belgische voedingsindustrie. “Alle economische indicatoren staan in het rood, of toch bijna”, zo klinkt het. De prijzen van de grondstoffen zijn opnieuw gestegen: in oktober bedroeg de inflatie daar 5,5%. De voedselconsumptie van gezinnen daalt verder in 2023 (-6,8%). De omzet daalde tussen januari en juni met gezamenlijk 0,8%. Dat werd voor een groot stuk gecompenseerd door prijsverhogingen door inflatie: in volume was er een daling van 3,3%.
Volgens de sector verliezen Belgische bedrijven terrein tegenover buitenlandse concurrenten, die met lagere kosten te maken krijgen. Vooral de energie- en loonkosten zijn hier hoger. Het loonkostenverschil met onze buurlanden daalde volgens de belangenvereniging jarenlang, terwijl ze nu weer gestegen is naar 25,4%. Daarvoor wordt gekeken naar de automatische loonindexering en de inflatie die hoog opliep. Die kon niet altijd doorgerekend worden. Fevia verwijst daarbij naar de relatie met de supermarkten die ruwer geworden is. Supermarkten kopen ook minder voeding uit ons land: het aantal Belgische producten is de voorbije jaren met enkele procentpunten gedaald naar 61%. De verwachting is dat die daling zich ook volgend jaar verder zet. De oorzaak ligt bij het feit dat supermarktketens steeds meer op Europese niveau aankopen omdat ze daar hun schaalvoordeel kunnen uitspelen.
De sector verwacht bovendien ook een factuur van vermoedelijk 112 miljoen euro voor zwerfvuil. In alle Europese lidstaten komt er een zwerfvuiltaks, die de voedings-en drankenproducenten laat meebetalen voor de opruiming van zwerfvuil. Volgens Fevia ligt de belasting in België drie keer hoger dan in andere lidstaten, wat ervoor zou zorgen dat producten in ons land nog duurder gaan worden. Volgens de belangenvereniging spenderen de Belgen sinds 2023 meer dan een half miljard euro aan boodschappen in het buitenland, terwijl het bedrag voorheen schommelde tussen 250 en 300 miljoen euro. De cijfers komen er op een moment dat er federaal een nieuwe regering gemaakt moet worden. Fevia hoopt dat er maatregelen komen die de sector vooruit helpen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?