- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Yoplait komt opnieuw in Franse handen, of toch in Europa. Sodiaal, dat Yoplait heeft gecreëerd, heeft namelijk een akkoord bereikt met General Mills, dat het merk verdeelt in de Verenigde Saten. Daardoor krijgt elke aandeelhouder de volledige controle over het merk op zijn continent.
Sodiaal, de zuivelcoöperatie die Yoplait heeft gecreëerd en die ook Entremont en Candia bezit, heeft de zeggenschap over het merk overgenomen van het Amerikaanse General Mills, dat het product in de Verenigde Staten onder licentie distribueert. Sodiaal had de zeggenschap over het merk in 2002 verkocht aan het PAI-fonds, dat het op zijn beurt verkocht aan General Mills en zo een mooie meerwaarde opstreek. Sodiaal behield nochtans 49% van de aandelen en had een voorkeursrecht. Bij het nieuwe akkoord is er geen contant geld gemoeid, wel een soort geografische verdeling: General Mills wordt volledig eigenaar van het merk op het Amerikaanse continent, zonder een licentievergoeding te hoeven betalen. En Sodiaal wordt weer volledig eigenaar van Yoplait in Europa, waar het merk een jaaromzet genereert van 660 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?