- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens Test-Aankoop zijn, in termen van prijs-kwaliteitverhouding, de hierna genoemde producten Beste Koop: 16% van de zogenaamde "hard discount" producten, 12,5% van de eersteprijsproducten, 5% van de huismerken en 2% van de nationale merken. Vanwege de koopkrachtcrisis nemen talrijke consumenten hun toevlucht tot goedkopere voedingsmiddelen. Test-Aankoop vond dus dat het de balans op moest maken van mogelijke kwaliteitsverschillen tussen de categorieën.
De eersteprijsproducten zijn gemiddeld 64% goedkoper dan de nationale merken en 45 à 50% goedkoper dan de huismerken. Hard discounters zijn daarentegen 20 à 25% duurder dan de eersteprijsproducten van Colruyt.
Er bestaat geen enkel verband tussen de voedingskwaliteit en de prijs.Uit een vergelijking van vier testen (friet, muesli, bereide maaltijden en pizza's), heeft Test-Aankoop geen algemene conclusie kunnen trekken. De kwaliteit van de eersteprijsproducten is iets beter dan van de nationale merken.
De smaak van de eersteprijsproducten blijft enigszins achter.Na een vergelijking van 21 producttesten merkt Test-Aankoop op dat het percentage eersteprijsproducten dat een goede of zeer goede beoordeling kreeg voor de smaak 29% bedraagt tegen meer dan 40% in de andere categorieën. Daarentegen is het percentage slechte waarderingen voor hard discount producten 8%, terwijl dit voor de eersteprijsproducten maar liefst 34% bedraagt.
Al met al zijn de goedkopere voedingsproducten dus niet minder goed dan de duurdere.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?