Wink, de online supermarkt van de groep louis delhaize, is na meer dan drie jaar nog steeds verlieslatend. Het bedrijf gelooft nog altijd dat er een plaats is voor haar concept op de Belgische markt.

Wink werd in 2013 opgericht als de eerste ‘solo drive’ in België, naar model van de autonome Chronodrive van Auchan in Frankrijk. Daarmee was de ‘pure player’ een pionier op de Belgische markt, waar enkel Carrefour als grote supermarktketen al op e-commerce was gesprongen. Toch had Wink het moeilijk om van de grond te komen, en vandaag is de retailer nog altijd niet rendabel. Meer zelfs, volgens een artikel in Trends-Tendances zit er geen stijgende lijn in de evolutie van de omzet. Het magazine spreekt van 169.844 euro in 2013, 432.568 euro in 2014, gevolgd door een daling tot 355.238 euro in 2015.

Nochtans biedt de formule van Wink heel wat voordelen ten opzichte van de concurrentie, zegt topman Cédric Antoine in het artikel. Hij wijst erop onder andere op dat Wink geen verwerkingskosten aanbiedt, dat klanten de stock in real time kunnen raadplegen en dat ze zelfs de vervaldatum van een product kunnen bekijken en groenten en fruit in bulk kunnen bestellen. Bovendien is de dienst erg snel: klanten kunnen al vanaf een uur na de bestelling hun online boodschappen afhalen.

Leveringen uitbreiden

 

De drive kampt echter ook met tekortkomingen: de dekkingsgraad is beperkt en ook de naamsbekendheid is niet groot. Daarom wordt er ook verder gesleuteld aan de formule, aldus Antoine. “We hebben in België de notie van multichannel e-commerce voor food uitgevonden. Het idee daarachter is om een pallet aan afhaalmogelijkheden te bieden.”Zo heeft Wink recent afhaalpunten geopend (zoals deze) en werkt het al langer samen met Combo van bpost om boodschappen aan huis te leveren. Dat laatste gebeurt echter niet in het hele land en is niet mogelijk in het weekend.

De online supermarkt wil de thuisleveringen dan ook uitbreiden. “Combo beantwoordt niet aan de noden van alle klanten”, aldus Cédric Antoine, die in Trends-Tendances zegt dat er momenteel gesprekken worden gevoerd met andere partners voor de thuisleveringen.

Investeren in naamsbekendheid

Ook erkent de CEO dat de naamsbekendheid van Wink een probleem is. Meer zelfs, hij zegt dat een naamsverandering overwegen werd. Die piste is echter van tafel, en er zal net meer geïnvesteerd worden in reclame voor het merk.

Groep

Wink zou in de toekomst mogelijk ook meer gaan samenwerken met andere enseignes uit de louis delhaize groep (Cora, Match, louis delhaize). “Het is mogelijk dat Wink in de toekomst een rol kan spelen voor andere merken uit de groep,” zegt hij. Zo zou Wink zijn diensten beschikbaar kunnen stellen voor andere louis delhaize-merken of zelfs als verwerkingscentrales voor hen kunnen dienen.