De wet van vraag en aanbod, dat is waar het om draait in de wereld van de kleinhandel. De handelaar wil de klant naar zijn verkooppunt lokken, de consument wil bruikbare en op eenvoudige wijze toegankelijke informatie over de winkels waar hij denkt te zullen vinden wat hij zoekt. Bruggen bouwen is dus meer dan ooit nodig. Het nieuwe “Promo Pack”, ontwikkeld door Mobilosoft en de inlichtingendienst 1207 van Proximus, beantwoordt aan deze verwachtingen. Deze business solution heeft heel wat troeven: een breed bereik, pertinente antwoorden op de vragen van de consument dankzij geolocalisatie, een grote meerwaarde op gebied van marketing, en dat allemaal tegen heel voordelige voorwaarden. Waarom zou je het niet doen?
De meesten onder ons kennen het 1207-nummer wel, de inlichtingendienst van Proximus, waar je gegevens kan opvragen over al wie een publiek nummer heeft, privé of professioneel. Het is zelfs een volwaardig merk geworden, alom bekend bij de Belgische bevolking. Het heeft zich weten aan te passen aan de nieuwe consultatiegewoonten van het publiek. Naast het historische callcenter, dat nog altijd actief is en met 16 miljoen oproepen per jaar ook drukbezet, heeft de 1207 zich ook resoluut geëngageerd in het digitale circuit met de website www.1207.be, de mobile site m.1207.be en een eigen app. De onlinedienst kan dan ook indrukwekkende cijfers voorleggen. Paolo Zovi, marketingmanager van de 1207-onlineproducten, legt uit: “De websites van de 1207 kennen elke maand 1,7 miljoen bezoekers, waarvan 1,2 miljoen unieke, en niet minder dan 4,2 miljoen bekeken pagina’s! 20% van de consultaties gebeuren vandaag met een mobiel apparaat. Daarin zit een enorme markt van consumenten vervat die graag willen begeleid worden naar de verkooppunten van de verschillende ketens. 1207 komt vandaag op de proppen met een nieuw product, dat speciaal gemaakt is om te beantwoorden aan hun behoeften: Promo Pack, ontwikkeld door Mobilosoft.”
Mobilosoft is een jonge Belgische onderneming, opgericht in 2010, die zich gespecialiseerd heeft in onlinetools die de handelaars toelaten om bezoekers naar hun winkel te lokken. Wat je in technische termen ‘web-to-store’ noemt. Zijn er dan online al niet genoeg mogelijkheden voorhanden om klanten naar de verkooppunten te leiden? Eigenlijk niet, nee. Uiteraard kan de consument al aan de slag met de ‘store locator’ van de verschillende ketens, de Google-zoekmotor of sociale netwerken zoals Facebook en Foursquare, waar hij verkooppunten kan opzoeken. Een onderzoek van Mobilosoft, dat verleden jaar werd uitgevoerd en waarbij 5000 verkooppunten in vijf Europese landen in beschouwing werden genomen, wees echter uit dat die absoluut niet volstaan. Daar bestaan zelfs cijfers over. Slechts in 37% van de gevallen zal de shopper online correcte en volledige informatie vinden. Meer zelfs: 54% van de Belgische verkooppunten verschijnen niet op Google Maps, en slechts 34% zijn vertegenwoordigd op hun exacte fysieke adres! Daar waar de gouden regel in de retailwereld zowat neerkomt op “Locatie, locatie en nog eens locatie!”, is het bijzonder ontluisterend te moeten vaststellen dat deze online blijkbaar totaal met de voeten wordt getreden. Op basis van deze vaststelling heeft Mobilosoft oplossingen ontworpen die al veertig ketens, verspreid over 12 500 verkooppunten in Europa en het Midden-Oosten, hebben overtuigd. Daarbij onder meer Carrefour, Quick, Total, Multipharma, Match (Frankrijk), Proximus, de Colmar-restaurants en Di. Met de ontwikkeling van het nieuwe Promo Pack, in samenwerking met 1207, zal de lijst van de Belgische ketens ongetwijfeld nog aanzienlijk langer worden.
Wie toestroom wil moet vindbaar zijn!
De belangrijkste troef van Mobilosoft is dat het complete en betrouwbare informatie garandeert over de verschillende winkelketens, door de brug te maken met het platform van de 1207. Via dat platform zullen massaal gegevens circuleren die elke dag worden bijgewerkt. Deze systematische uitwisseling zal een enorm effect hebben op het web. De referentiescore op Google volgt de 1207-pagina’s zeer nauwgezet. Vandaag staan er zo’n 8 miljoen pagina’s van de 1207 en het Franstalige equivalent 1307 in de index van de beroemde zoekmotor, en het ziet ernaar uit dat dat cijfer binnenkort met 100 tot 150% zal toenemen!
Hoe essentieel ook, is deze zoekmachinefunctie echter lang niet het enige voordeel van Promo Pack. Georges-Alexandre Hanin, CEO en oprichter van Mobilosoft, legt uit: “Kijk maar hoe de consument zich gedraagt. 80% van de shoppers die op zoek zijn naar een bepaalde winkel, halen hun smartphone boven. Ze zoeken vooral lokaal en willen een antwoord ‘hier en nu’. Promo Pack van 1207 en Mobilosoft zal hen niet alleen een betrouwbaar antwoord geven, maar ook nog eens bruikbare aanbiedingen en promoties voorstellen. Dit gebeurt dankzij de geolocalisatiefunctie immers heel gericht op lokaal vlak.”
Optimalisatie van de klantenzone
Een grote troef van Promo Pack is dat het het begrip klantenzone, dat zo dierbaar is aan de marketeers, perfect beheerst. Neem bijvoorbeeld een consument die één van uw verkooppunten in Leuven zoekt. Door de naam van uw keten en die van de gemeente in een klassieke zoekmachine in te tikken, krijgt die geen resultaat. Wat helemaal normaal is, als u geen winkel telt in deze gemeente. Misschien hebt u echter wel een winkel in een naburige stad. Met Promo Pack krijgt de consument daar een melding van. Voor elke gemeente waar u niet vertegenwoordigd bent, creëert het systeem een ‘virtueel verkooppunt’, en dus een webpagina die de klant zal heroriënteren naar de dichtstbijzijnde winkel. Deze methode laat toe de toestroom te richten naar de verschillende verkooppunten van eenzelfde keten, en respecteert daarbij de klantenzones van elke winkel.
Een krachtig promotiemiddel
Promo Pack verstrekt praktische gegevens, zoals adressen, plan, routing, producten- en dienstencatalogi en openingsuren. Maar het systeem doet meer dan dat. Zo gauw een verkooppunt verschijnt op het scherm van de consument die de 1207 raadpleegt, toont het ook een ‘Promo Box’, die de aanbiedingen van het moment in die winkel aangeeft, of die nu lokaal zijn of voor de hele keten. Die aanbiedingen worden ook automatisch geactualiseerd. En om het de handelaar of ketenbeheerder zo gemakkelijk mogelijk te maken, kan deze de gegevens op een heel aantal formaten leveren: PDF, InDesign, EPI-toegang, XML-feed…
Promo Pack is dus niet alleen een dienst die onmiddellijk informatie verleent aan de consument, maar ook nog eens een volwaardig promotiemiddel. Het licht de gebruiker niet enkel in over de promoties die hangende zijn, maar biedt hem ook tal van andere mogelijkheden. Zo laat het hem bijvoorbeeld ook toe een onlinecoupon op te laden die kan worden ingewisseld in de winkel, een cataloog te downloaden, een afspraak te maken, een product te testen, deel te nemen aan een wedstrijd enz. De ‘call to action’-campagnes van dit type die vandaag al lopen, halen aanzienlijk meer clicks dan het gemiddelde. Wat ook logisch is, want door de verfijnde geolocalisatie en het feit dat ze worden uitgerold op het ogenblik dat de klant effectief op zoek is naar een verkooppunt, zijn ze veel gerichter. We hebben het hier dus over heel iets anders dan de massale banneringcampagnes waarmee de surfer overspoeld wordt, vaak zonder dat de coretarget reageert. “Alle reclameaanbiedingen, zoals de bonnen die worden uitgegeven via de Promo Box, worden door ons bijgehouden. Zo konden we een algoritme ontwikkelen dat een theoretische ROI voor de klant berekent”, benadrukt Georges-Alexandre Hanin nog eens.
Blijft nog één vraag over: is deze droom van alle marketeers op zoek naar conversie ook op budgettair vlak haalbaar? Het antwoord zal de mogelijke klanten zeker geruststellen: “Het laagste tarief ligt op 5 euro per maand en per winkel…”
ALS U WILT ONTDEKKEN WAT PROMO PACK KAN BIJBRENGEN AAN UW KETEN OF WINKEL, CONTACTEER:MobilosoftLouizalaan, 523 - 1050 Brussels+32 483 02 77 32 et +32 476 77 07 97info@mobilosoft.comwww.mobilosoft.com