Vorig jaar werd maar liefst 230.000 ton CO2 of 11,6 miljoen trajecten Brussel-Oostende met de wagen bespaard dankzij het gebruik van ecocheques. Dat blijkt uit een studie van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic in opdracht van VIA, de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques en ecocheques. LED-verlichting, isolatieproducten en groot elektro leverden de grootste bijdrage aan de CO2-besparingen.
Een studie van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic, in opdracht van de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques en ecocheques VIA(Voucher Issuers Association), heeft inzicht gegeven in de hoeveelheid uitgegeven ecocheques in 2018, het type producten die werden aangekocht en de klimaatimpact die de uitgegeven ecocheques hadden.
229.797 ton CO2 bespaard
Uit de studie blijkt dat het gebruik van ecocheques in 2018 voor maar liefst 229.797 ton CO2 bespaard werd over de hele levensduur van deze duurzame producten. Dit komt overeen met 11,6 miljoen trajecten Brussel-Oostende met de wagen of de jaarlijkse emissie van 22.573 Belgen. Elke gebruikte euro via ecocheques leverde zo een besparing op van gemiddeld 1,01 kg CO2.
In de studie werd enkel rekening gehouden met de gevallen waarin ecocheques voor de consument de stimulans waren om een duurzamer product te kopen. Aankopen van ecologische producten die sowieso zouden gebeuren, werden dus niet in rekening gebracht.
Elektro- en multimediaproducten het populairst
Maar welk type producten worden nu het vaakst met ecocheques gekocht? 38% van het totale bedrag aan ecocheques werd uitgegeven aan elektro- of multimediaproducten. 17% ging naar doe-het-zelfproducten en 4% naar renovatie- en bouwproducten. Deze categorieën vertegenwoordigen respectievelijk 31%, 35% en 24% van de totale reductie. Wordt er naar de specifieke producten gekeken, dan heeft de aankoop van LED-verlichting de grootste absolute bijdrage (25%), gevolgd door isolatiematerialen (21%) en groot elektro (17%). Ook fietsen, douchekoppen en thermostatische kranen hebben een aanzienlijke impact (respectievelijk 7%, 5% en 4%).
“Er bestaat een belangrijk onderscheid tussen producten die een besparing op lange termijn teweegbrengen, zoals een wasmachine of isolatiemateriaal, en producten zoals eco-wasmiddel, waarbij de besparing enkel optreedt door de aankoop zelf”, verklaart Jan Janssen, Project Director bij CO2Logic. “Wanneer een consument op zoek gaat naar een nieuwe koelkast, zullen zijn of haar ecocheques hem of haar in de winkel stimuleren om voor de duurzamere variant te kiezen. Hierdoor kan er op lange termijn energie bespaard worden. Deze producten hebben dan ook een veel groter effect per geïnvesteerde euro aan ecocheques.”
Grootste reductiepotentieel
Door de aankoop van thermostatische kranen kan met één euro ecocheques de grootste besparing bekomen worden. Ook isolerend glas, zonnepanelen en isolatiemateriaal in het algemeen hebben een groot reductiepotentieel voor een beperkte aankoopprijs. Kraan- en douchekoppen, alsook LED-verlichting vervolledigen het lijstje van koplopers wat betreft CO2-reductie per geïnvesteerde euro.