Nu de strenge coronamaatregelen voorbij zijn, vinden Belgische consumenten opnieuw hun weg naar fysieke winkels. Al blijft online shoppen nog steeds populair. Dat blijkt uit nieuwe onderzoeken van handelsfederaties Comeos en Safeshops.be naar het consumentengedrag van de online shoppende Belg.

Het online koopgedrag heeft zich het voorbije jaar gestabiliseerd. Ook na corona koopt 28% van de Belgen minstens 1 keer per week online, nog eens 43% doet dat minstens maandelijks. Dat is gelijkaardig aan vorig jaar. We kopen wel meer online want bijna vier op de tien (36%) zegt dat ze de afgelopen 12 maanden net meer online hebben gekocht. Vooral platforms zijn erg populair. Ruim 88% van de Vlamingen heeft een aankoop gedaan op Bol.com. Bij de Franstaligen heeft 82% Amazon gebruikt. Meer dan de helft van alle Belgen (59%) gebruikt Zalando. “De platforms zijn een succes en hebben een bijzonder sterk marktaandeel dat maar blijft groeien. We zien de groei ook in de delivery van maaltijden. Meer dan de helft van de Belgen heeft er al gebruik van gemaakt en dit voor een gemiddelde van maar liefst 57 keer per jaar,” zegt chief-economist Wim Van Edom van Comeos.

Bekommernissen

De belangrijkste bekommernis bij het online shoppen ? Duidelijkheid over prijzen en kosten (71%), zekerheid over de levering (69%) en een lage kost of gratis levering (67%). “De levering is een belangrijk element bij de keuze van de webshop. We zien dat Belgen de voorkeur geven aan een gratis thuislevering, snelheid is daarbij van iets minder belang”, zegt managing partner Greet Dekocker van Safeshops.be.

Consumenten keren terug naar fysieke winkel

Ondanks dat online shoppen populair blijft zien we klanten ook steeds vaker kiezen voor de fysieke winkel. “Vorig jaar zei meer dan de helft van de respondenten dat ze online kochten. Nu verschuift dat weer naar de fysieke winkel. Voor kledij is dat nu: 73% in de winkel en 27% online. Een verklaring voor de verschuiving is dat het onderzoek vorig jaar werd afgenomen in april, toen konden we enkel op afspraak winkelen”, klinkt het.

Omnichannel

Tot slot blijkt uit de onderzoeken dat de Belg omnichannel omarmd heeft. Meer dan de helft van de Belgen geeft aan dat ze voor producten boven 25 euro eerst informatie online gaan opzoeken over de prijs. 38% zoekt online op of het product beschikbaar is in de winkel en 47% speurt het internet af op zoek naar reviews. Ook tijdens het shoppen zelf in de winkel checkt 1 Belg op 3 (31%) de prijs via zijn smartphone, ze doen dat ook om de beschikbaarheid na te gaan en de reviews na te lezen. En 17% heeft in de winkel gekocht om thuis te laten leveren.