Colruyt Group
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group
De Colruyt Group-dochtervennootschap Puur is op zoek naar winst voor de Cru-winkels die ze overkoepelt. Het keek vorig boekjaar aan tegen een verlies van 5,2 miljoen euro, bijna het dubbel van nog een jaar eerder.
De eerste Cru-vestiging opende eind 2014 de deuren in Overijse. Na ook Gent en Antwerpen werd vorige maand een vierde Cru-vestiging geopend in Dilbeek. Het concept van Cru is een verse belevingsmarkt met authentieke en lokale producten, waar klanten veel zelfbediening kunnen doen. Cru maakt ruimte voor tien voedingsambachten, maar die producten zijn ook duurder. Het aanbod verschilt naargelang het seizoen of de markt. Klanten zien de vakmannen en -vrouwen van Cru aan het werk achter de toonbanken. Colruyt wil zo voeling creëren met de ambachten.
Bij drie van de vier Cru-winkels is er ook een bijhorend eethuis Cuit. Daar gaan de chefs aan de slag met de producten van de markt, die consumenten ook zelf in Cru kunnen aankopen. Volgens De Rijkste Belgen kijkt Colruyt vandaag met Cru aan tegen een overgedragen verlies van 30 miljoen euro. Colruyt Group incasseerde vorig boekjaar met Puur een verlies van 5,2 miljoen euro. Dat schrijft de website De Rijkste Belgen. Het jaar daarvoor bedroeg dat verlies 2,8 miljoen euro. Directeur food retail Jo Willemyns heeft van de familie Colruyt de opdracht gekregen om Cru binnen twee tot drie jaar winstgevend te maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?