- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vijf Belgische supermarkten hebben de handen ineengeslagen om een waardig loon te garanderen voor de arbeiders op bananenplantages. Colruyt, Delhaize, Aldi, Lidl en Jumbo hebben zich daartoe geëngageerd op de Living Wage Summit die op 7 december in Brussel werd gehouden door IDH. Zij zal tegen 2027 de omstandigheden verbeteren van de arbeiders die de bananen oogsten die de supermarkten verkopen.
De banaan is een van de producten die consumenten het vaakst in hun winkelwagentje leggen. In 2021 werd gemiddeld 7,8 kilogram per Belg verbruikt. De bananen die hier worden verkocht komen voornamelijk uit Costa Rica, Ecuador en Colombia. De loonvoorwaarden voor de arbeiders op de bananenplantages zijn zelden voldoende om in hun basisbehoeften te voorzien. Het dichten van de kloof tussen het reële loon en het leefloon waarmee een individu en zijn gezin fatsoenlijk kunnen leven in hun omgeving is een sleutelelement in het terugdringen van armoede. De inzet van de coalitie van deze vijf Belgische detailhandelaren toont aan dat concurrenten bereid zijn om op niet-handelsgebied samen te werken om bij te dragen tot vooruitgang op sociaal gebied.
De uitvoering van een leefbaar loon is ingewikkeld en vereist de betrokkenheid en samenwerking van verschillende actoren in de keten. De vergadering van de Belgische retailcoalitie op 7 december zal gemeenschappelijke doelstellingen vaststellen en een platform creëren voor samenwerking, uitwisseling en leren. De Belgische coalitiepartners zullen ook nauw samenwerken met andere bestaande initiatieven in de retailsector, zoals het Retail Commitment on Living Wages in Nederland en de Retailers Working Group on Living Wages and Living Income.
Om hun verbintenis na te komen, zullen de detailhandelaren de IDH-routekaart voor leefbare lonen en de daartoe ontwikkelde instrumenten volgen. Zij zullen elk jaar de kloof tussen reële en leefbare lonen in hun toeleveringsketens berekenen met behulp van de door IDH ontwikkelde Loonmatrix. Naast individuele acties binnen hun eigen bedrijven die van invloed zijn op inkooppraktijken en -processen, zullen de coalitiepartners samenwerken met andere initiatieven, leveranciers, producenten en andere belanghebbenden zoals NGO's, certificeringsorganisaties en vakbonden om leefbare lonen in hun toeleveringsketens in te voeren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?